برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید

نمایش نتیجه ی نظرسنجی: بهترین اثر تیم برتون ؟

رأی دهندگان
34. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • Pee-wee's Big Adventure

    1 2.94%
  • Batman

    1 2.94%
  • Edward Scissorhands

    17 50.00%
  • Ed Wood

    5 14.71%
  • Sleepy Hollow

    8 23.53%
  • Big Fish

    17 50.00%
  • Charlie and the Chocolate Factory

    11 32.35%
  • Sweeney Todd

    13 38.24%
  • Alice in Wonderland

    5 14.71%
  • Dark Shadows

    4 11.76%
نظرسنجی با انتخاب چندگانه
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 25
  1. #1
    Everybody Lies
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    ارسال ها
    4,008
    سپاس
    30,054
    از این کاربر 49,205 بار در 5,610 پست سپاس گزاری شده

    [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |



    تیم برتون فیلمساز ، نویسنده و کارگردان آمریکائی با ظاهری رنگ پریده و موهای آشفته به دلیل داشتن دیدگاه متفاوت و سبک منحصر به‌ فرد و ایجاد شخصیت‌ هایی عجیب به شهرت رسیده است، سبک بصری و نوع روایت داستان و تم آثار برتون ریشه در فیلم های ترسناک دهه های 20 و 30 و علاقه‌ی کودکی او به سبک علمی‌تخیلی و ترسناک بود، برتون کار هنری خود را با انیماتوری از نوجوانی آغاز کرد و اولین اثر وی یک انیمیشن کوتاه به نام "The Island of Doctor Agor" میباشد . اولین ساخته تحسین شده برتون انیمیشن کوتاه "وینست" در سال 1982 بود که توانست نظر منتقدین رو جلب کند و پس از آن در سال 19984 انیمشن کوتاه و سیاه و سفید Frankenweenie بود که توانست سرآغاز ساخت فیلم ماجراجویی بزرگ پی وی و شروع محبوبیت برتون باشد . دومین فیلم بلند برتون به نام "بیتل جویس" با بازی مایکل کیتون توانست هم در گیشه موفق باشد و هم برنده یک جایزه اسکار شود. استفاده از سایه و فضاهای تاریک و وهم آلود بخش جدائی ناپذیر از آثار برتون میباشد، در بخش انیمیشن هم میتوان به کابوس قبل از کریسمس و عروس مرده اشاره کرد .
    تعداد خاصی از هنرمندان در اکثر آثار برتون حضور دارند، هلنا بونهام کارتر همسر برتون که از سال 2001 و بعد از فیلم سیاره میمونها در پنج فیلم او حضور دارد و جانی دپ که در هشت فیلم او ایفای نقش کرده و اولین همکاری این دو هنرمند مربوط به سال 1990 و فیلم ادوارد دست‌قیچی میباشد
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |

    |
    |




    Pee-wee's Big Adventure

    ماجراجویی بزرگ پی وی ، اولین فیلم بلند برتون که توانست ایده های ذهنی کارگردان رو به بهترین نحو بیان کند ، موفقیت فیلم پی‌وی سرآغاز شهرت و محبوبیت برتون بود.
    پی‌وی مرديست با روحيات بچگانه كه زندگي فانتزي و خودساخته ای دارد . او دوچرخه خارق العاده‌اي دارد كه تنها دوست او بوده و به آن عشق مي‌ورزد. جوانی پول دار که او نيز روحيات بچه‌گانه‌اي دارد، به شدت به دنبال اين دوچرخه است و در نهايت دوچرخه را مي‌دزد. پي‌وي براي يافتن این دو‌چرخه به هر دري مي‌زند و در راه پیدا کردن دوچرخه خود با خطرات و ماجراجویی های زیادی روبرو میشود.
    شخصیت‌ پی‌وی از برخی جهات آدم را یاد جری لوئیس کمدین سرشناس میندازد.




    Batman

    توانایی برتون در ساخت فیلم های موفق با بودجه های کم مدیرهای استودیو وارنر رو متقاعد کرد که اولین فیلم با بودجه زیاد رو به برتون پیشنهاد بدهند، ساخت فیلم با مشکلات زیادی همراه بود که مهم ترین آن را میتوان به انتخاب شخصیت مایکل کیتون به عنوان بتمن اشاره کرد که در ابتدا با مخالفت های زیادی رو‌برو شد ( عدم تجربه کیتون در فیلم های اکشن و نداشتن اندامی نیرومند) و برتون در جواب به این انتقاد تاکید داشت ابر قهرمان باید فردی با جثه عادی که شنل دار است توصیف شود. انتخاب جک نیکلسون به عنوان جوکر و موفقیت و فروش بالای این فیلم و تحسین توسط منتقین و نامزدی جوایز مختلف ، تمام مسائل و مشکلات قبلی را پوشاند و سر آغاز ساخت قسمت دوم مجموعه شد.

    Edward Scissorhands

    ادوارد دست قیچی یکی از موفق ترین فیلم های برتون بود ، ادوارد شخصیت انسانی دارد ولی به علت مرگ ناگهانی خالق خود دست های اون به صورت قیچی باقی میماند و فرصت تکمیل به صورت یک انسان کامل را نمی‌یابد و به همین خاطر در قصری در حومه شهر زندگی میکند
    فضای فانتزی این فیلم بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است طراحی صحنه و دکور فیلم یکی از درخشان‌ترین دستاورد‌های فیلم هست شکل خانه‌ ها، لباس بازیگران همگی در جهت تکمیل همان فضای فانتزی است و نورپردازی فیلم به راحتی تماشاگر را وارد فضای فانتزی فیلم می‌کند.
    قرار داشتن مکان فیلم در حومه شهر و فیلمبرداری در کالیفورنیا رو میتواند تصویرگر رندگی برتون در دوران کودکی اش باشد .



    Ed Wood

    روایتگر زندگی یکی از کارگردان های هالیوودی است که گاها به عنوان بدترین کارگردان تاریخ شناخته میشود، فیلم به صورت سیاه و سفید فیلم برداری شده است و نورپردازی بسیار زیبایی در آن به کار رفته که میتوان گفت این نورپردازی در فیلم کار رنگ ها رو میکند .
    فیلم در زمان اکران خود در گیشه نتوانست موفق باشد اما مورد تحسین منتقدان بود و برنده شدن یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار نشانگر زیبایی این کمدی-درام برتون است .
    ترکیبی که برتون در انتخاب بازیگر ها و موسیقی فیلم به کار برده اد وود را تبدیل به واقعی‌ترین فیلم برتون کرده است.




    Sleepy Hollow

    اسلیپی هالو سبکی متفاوت و نو در زمینه فیلمهای ترسناک بود، فضای مه آلود و رعب انگیز بینده رو متقاعد میکند که تا پایان فیلم را ببیند.
    موسیقی زیبای متن و نحوه روایت فیلم به زیبائی های داستان می افزاید، این فیلم برتون عملا نشان دهنده تفاوت فکری برتون با ساختار فیلم های ترسناک آن زمان هالیوود بود .
    کارگاهی که در پی یکسری مسائل اعتقاد و ایمان خود را از دست داده و به این باور رسیده که تنها عقل میتواند جوابگو تمام مسائل باشد و در جامعه ای که خرافات و تعصبات مذهبی موج میزند در پی حل معما چند قتل غیر طبیعی است




    Big Fish

    خیال پردازی های برتون در فیلم ماهی بزرگ به گونه است که مخاطب بعد از دیدن فیلم حس میکند تمام آن داستان سرایی ها واقعی است و میتواند برای خودش هم اتفاق بیوفتد، فیلم ماهی بزرگ مربوط به قصه گوئی است، زمانیکه فرزند از داستان ها و رفتار پدر خسته شده و با قطع رابطه با پدر خود پس از مدتها بعد از اینکه درمیابد پدر دارای بیماری مهلکی است و شاید دیگر فرصتی برای درکنار هم بودن نباشد، به پیش خانواده خود بر میگردد
    اتفاقات و کارکتر های عجیب و غریب که در فیلم میبینیم میتواند نماد پستی و بلندی ها و مشکلات زندگی باشد ولی در آخر پسر درمیابد حرفا و داستان هایی که پدرش میگفته واقعیت است و باورهای ازدست رفته زندگی جایگاه دوباره خود را پیدا میکند. فیلم ماهی بزرگ از جهاتی بهترین فیلم تیم برتون لقب گرفته است.



    Charlie and the Chocolate Factory

    این فیلم بر اساس کتابی با همین اسم نوشته رولد دال ساخته شده و قبل از آن در سال 1971 یک فیلم دیگر با همین نام وجود دارد و وجود عناصر مختلف و پیچیده در هر دو فیلم وجه اشتراک این دو است.
    چارلی و کارخانه شکلات سازی یک فیلم با مفاهیم مثل فقر ، خانواده ، امید و زندگی است ، پسر فقیری که به همراه پدر و مادر و پدربزرگها و مادربزرگش در خانه ای کوچک و در محله ای فقیر نشین زندگی میکنن ولی با بودن در بین خانواده مفهوم فقر برایش بسیار کمرنگ است. ابتکار و قدرت خلاقیت برتون در هر سکانس فیلم به چشم می آید و در پس این نوع تصویرگری پیام های ریز ُدرشتی نهفته است . ویلی وانکا صاحب کارخانه آدم خشک و بی احساسی تصور میشود اما آدم بدی نیست و در انتها وقتی با مفهوم خانواده آشنا میشود در میابیم که برنده اصلی همین شخص است.



    Sweeney Todd

    فیلم سوئيني تاد بر اساس يك نمايشنامه موزيكال به همین نام ساخته شده است فیلم های زیادی هم از روی این نمایش ساخته شده که هیچ کدام به موفقیت فیلم برتون نبود.
    در این فیلم بار دیگر جانی دپ به عنوان نقش اول فیلم برتون حضور دارد و با بازی زیبا خود و همچنین گریم بسیار عالی توانسته جلوه ای بسیار زیبا به فیلم ببخشد و یک سمفونی خون ایجاد کند . در این فیلم مانند تمام فیلم های برتون تم فانتزی وجود دارد اما فضای خشونت و ترس جای خود را به آن فضا کمدی قبلی داده است، برتون در این فیلم سعی میکند روی دیگر عواطف انسانی و قدرت ویرانگر این عواطف را نشان دهد، آرایشگری که روزگاری فرد محبوب و آرام بوده بر اثر تبعیض و ظلم و به دنبال انتقام به جنون کشیده شده و حتی مشتریان عادی هم از گزند او در امان نیستند.



    Alice in Wonderland

    داستان فیلم برای همه مشخص و معلوم است و فقط نحوه روایت و فضای فیلم و بازیگرهای آن متفاوت است ، این فیلم جز 15 فیلم پرفروش جهان میباشد اما با احتساب این کسب موفقیت در گیشه باز هم نتوانسته نظر مثبت اکثر منتقدان را به خود جلب کند، طراحی زیبای "سرزمین عجایب" و کارکتر های عجیب و غریب بسیار خوب بوده ولی اگر عناصر ثابت فیلم های اخیر برتون مثل حضور جانی دپ و هلنا بونهام کارتر از فیلم حذف میشد شاید کمتر کسی این فیلم رو به عنوان فیلم برتون میشناخت، کارکترهای کلاهدوز دیوانه با بازی زیبا جانی دپ و ملکه قرمز و ملکه سفید با بازی کارتر و هاتاوی به اندازه کافی قوی بود که بتواند کل فیلم رو تحت تاثیر قرار دهد اما رضایت کامل را به همراه نداشت.



    Dark Shadows

    سایه‌ های سیاه بر اساس سریال آمریکایی پرطرفداری از دوران کودکی برتون است فیلم شباهت زیادی به سوئینی تاد دارد هم از نظر ساختار و هم از نظر مضمون ولی ژانر فیلم از دلهره‌آور به کمدی تغییر پیدا کرده.
    برتون برای خلق فضا فیلمش به شدت به فضای کلاسیک/موزیکال های دهه 60 اتکا میکند و تحت تاثیر سبک گات قرار دارد و با حضور کوتاه کریستوفر لی یادی از فیلم های ترسناک قدیمی هم میکند.
    شاید بزرگترین مشکل این فیلم توقعات و انتظاراتی بود که از آن می رفت ، بعد از آلیس در سرزمین عجایب بینندگان به دنبال یک اثر ناب مثل ماهی بزرگ یا سوئینی تاد بودند که همین امر باعث عدم موفقیت فیلم در بین منتقدین بود.





  2. #2
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,664 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    من از بین این چند فیلمی که اینجا معرفی شدن به ترتیب از این 3تا بیشتر خوشم اومد و بیشتر دوست‌شون داشتم:

    اول »» Sleepy Hollow : نکته‌ی جذاب این فیلم برای من این بود که: اولین فیلمی بود که با زیرنویس فارسی دیدم. اولی که تا الان ادامه پیدا کرد. خیلی فضای فیلم رو دوست داشتم تا چند سال اصلا اطلاعی از نام کارگردان نداشتم همیشه هم با اشاره با شخصیت عجیب داستان فیلم سعی می‌کردم فیلم رو به بقیه پیشنهاد کنم.

    دوم »» Charlie and the Chocolate Factory : این دقیقا همون چیزی بود که همیشه توی "ذهنم" از یه داستان خوب تصور می‌کردم.این که چقدر فیلم رک و راست شخصیت‌پردازی میکنه و خیلی ساده و کاملا اخلاقی نتیجه‌گیری میکنه (در اون فضای فانتزی و عجیب و غریب باورنکردنی) و میانگین "تعادل" وجود نداره. خیلی دوست دارم. یا خیلی خوب یا خیلی بد.

    سوم »» Big Fish : وقتی از "کارخانه شکلات سازی" به این اندازه تعریف می‌کنم و بعد از 10بار تماشا هنوزم دوست دارم تماشاش کنم دیگه فکر نکنم کار "حدس" زدن انتخاب سوم کار مشکلی باشه. به همون اندازه دوستش دارم ولی نمی‌دونم چرا باید در این مقام باشه.

  3. 19 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  4. #3
    it's LEGEN...wait 4 it...DERY
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    محل سکونت
    AHWAZ
    ارسال ها
    158
    سپاس
    666
    از این کاربر 931 بار در 154 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    اکثر فیلم ها این کارگردان رو دیدم
    جدیدا زیاد خوب کار نمیکنه ، مخصوصا dark shadow و alice
    اما سوئینی تاد و ادوارد دست قیچی رو خیلی دوست داشتم
    بتمن تیم برتون هم که تو بتمن های قبل از نولان یکی از بهترین ها بود
    چارلی و کاخانه شکلات هم خیلی متفاوت و قشنگ (تازه الان فهمیدم کارگردانش تیم برتونه)

  5. 9 کاربرِ زیر از ADOLOVSKY بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  6. #4
    ITSat
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    هر جا خدا باشه
    ارسال ها
    2,095
    سپاس
    19,860
    از این کاربر 45,293 بار در 2,327 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    متاسفانه حافظه فیلمی من خرابه و مثل حافظه سریالی ام هیچ وقت کار نمیکنه و همیشه داستان فیلم ها رو یادم میره که تعریف کنم
    ولی این 3 تا فیلمی که ایرج انتخاب کرد رو من هم دوست داشتم + Sweeney Todd
    ترتیب دوست داشتن من هم به این شکل هست

    1-Sleepy Hollow
    2- Big Fish
    3- همزمان دو فیلم Sweeney Todd و Charlie and the Chocolate Factory


  7. 9 کاربرِ زیر از WalTer WhiTe بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  8. #5
    تاریخ عضویت
    Jul 2012
    ارسال ها
    141
    سپاس
    209
    از این کاربر 383 بار در 107 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    شک ندارم Sweeney Todd انتخاب اولمه ... فوق العاده خوب بود فیلم ... هرچند از شعر خونی جانی دپ زیاد ایراد گرفتن ... ولی به نظر من عالی بود
    دومیشم alice بود ( از پروفایلم معلومه ) ... و باز هم بازیه خوبه جانی دپ ... ( البته بازیه بونهام کارتر دیگه یه ذره تکراری شده ... به خصوص توی فیلم بینوایان اسکار امسال که وقعا تکراری بود )
    --( ای دوتا فیلم جزو 20 فیلم برتر منه ) --

    بین این سه تا هم برام سخته یکی رو انتخاب کنم .. Edward Scissorhands - Big Fish - Charlie and the Chocolate Factory
    البته یه جورایی به نظرم Edward Scissorhands یه ذره سرتره

    --------------

    Dark Shadows فوق العاده بد بود
    Sleepy Hollow هم فیلم ضعیفیه ... اصن در حد و اندازه اسم این کارگردان نیس ... فقط نفهمیدم چر اینجا اینقد الکی ازش تعریف شد

  9. 6 کاربرِ زیر از erfanxxx بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  10. #6
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    محل سکونت
    Keřmãn
    ارسال ها
    1,551
    سپاس
    9,203
    از این کاربر 14,480 بار در 1,905 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    من بهترین های تیم برتونو اینا می دونم . گرچه فیلم هاش همشون خوبن
    Edward Scissorhands بدون شک بهترین کاره تیم برتونِ شــک نکن :D
    Big Fish , Ed Wood عالین
    , sleepy Hollowیکی از بهترین های تیم برتونپ چه تو نوع روایت داستان چه فضا سازی چه بازی
    Sweeney Todd من با کارای موزیکال زیاد نمی تونم ارتباط برقرار کنم ولی با این یکی ... عالیه این فیلم
    عروس مرده هم جاش خیلی خالیه
    جا داره از پویا هم واسه جمع اوری این تاپیک زیبا و مفید تشکر کرد.

  11. 13 کاربرِ زیر از rezarbn بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  12. #7
    how YOU doin' ?
    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    محل سکونت
    Central Perk
    ارسال ها
    763
    سپاس
    14,363
    از این کاربر 13,390 بار در 830 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    برتون زیاد اسیر دنیای خود شد. باید از یک جایی به بعد (شاید پس از کابوس قبل از کریسمس) اجازه میداد وینست بالاخره از اتاقش بیرون بزنه و با ایده ها و عناصری نو دنیای دیوانه وارشو پیش ببره تا تکرار این تم زیبا ملال آور نشه. در هر حال مزه ی خاص دنیای برتون با تمام مولفه های تیره و تار و عجیبش همیشه زیر زبون علاقه مندان به سینما باقی می مونه و غم درون پیانوی ویکتور دنی الفمن چیزی نیست که فراموش بشه. برتون ماهی بزرگش رو خیلی وقته که گرفته، و موندن در جای قبلی تنها غم انگیزه، باید از این دریاچه با این که خیلی زیباست خارج شد تا تجربه های جدید و چه بسا ماهی بزرگتری برای گرفتن پیدا بشه.

  13. 13 کاربرِ زیر از Joey بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  14. #8
    کیشلو پرانگز
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    ارسال ها
    598
    سپاس
    688
    از این کاربر 4,654 بار در 638 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    البته جناب برتون حرف برای گفتن زیاد داره.من که کلا از سبک کاریش به خاطر هره گیریش از الگو های اصیل هنری (نمی گم چی) و تلفیقش با سبک روز هالیوود،خیلی ارادت دارم به ایشون.اما با کمال احترام نسبت دوست گلم پویای عزیز،چیزی که برام جای تعجب داشت تو این تاپیک ،رد شدن ساده از انیمیشن های برتون بود که به نظر بنده خیلی بیشتر از فیلم هاش به ذهنیتش نزدیکه.عروس مرده و فرانکوینی هر دو از کارهای برجسته ی برتون هستن که انصافا نمونه ی مشابهی براشون پیدا نمیشه.(به خصوص فرانکوینی که طرح بدیع تری نسبت به داستان و تلفیق عناصر متضاد داشت).خلاصه که ببنید...برتون ببینید که خوبه

    اضافه شده در : 2 minutes

    نقل قول نوشته اصلی توسط Joey نمایش پست ها
    برتون زیاد اسیر دنیای خود شد. باید از یک جایی به بعد (شاید پس از کابوس قبل از کریسمس) اجازه میداد وینست بالاخره از اتاقش بیرون بزنه و با ایده ها و عناصری نو دنیای دیوانه وارشو پیش ببره تا تکرار این تم زیبا ملال آور نشه. در هر حال مزه ی خاص دنیای برتون با تمام مولفه های تیره و تار و عجیبش همیشه زیر زبون علاقه مندان به سینما باقی می مونه و غم درون پیانوی ویکتور دنی الفمن چیزی نیست که فراموش بشه. برتون ماهی بزرگش رو خیلی وقته که گرفته، و موندن در جای قبلی تنها غم انگیزه، باید از این دریاچه با این که خیلی زیباست خارج شد تا تجربه های جدید و چه بسا ماهی بزرگتری برای گرفتن پیدا بشه.
    با صحبت شما موافق نیستم.اگه حرفی ارزش گفتن داشته باشه تکرار چند باره ی اون در صورت کشش جذابیت خودش رو حفظ می کنه.البته قبول دارم برتون بعد از سوئینیتاد افت محسوسی داشت،اما با همین انیمیشن فرانکوینی به نظر من ثابت کرد همچنان حرف برای گفتن داره.
    It was the best of times, it was the worst of times
    it was the age of wisdom, it was the age of foolishness
    it was the season of Light, it was the season of Darkness
    it was the spring of hope, it was the winter of despair
    we had everything before us, we had nothing before us
    we were all going direct to Heaven, we were all going direct to Hell

  15. 8 کاربرِ زیر از prongz بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  16. #9
    Everybody Lies
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    ارسال ها
    4,008
    سپاس
    30,054
    از این کاربر 49,205 بار در 5,610 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    اول یک نکته کلی یادم رفت بگم این تاپیک که زده میشه و به چندتا فیلم اشاره میشه ، الزامی نیست حتما در مورد همین چند مورد محدود صحبت بشه و امکان داره یک کارگردان 30-40 تا فیلم داشته باشه و فقط به 7-8تا اشاره بشه پس تو این تاپیک جای بحث در هر زمینه که مربوط به این کارگردان و فیلم هاش باشه هست .
    ---------------------------------------------------------------------------

    این کلیپ هم تو آپارات دیدم که کل فیلموگرافی تیم برتون به همراه تگ لاین های فیلمهاش و به ترتیب سال ساخت خیلی خوب و زیبا تو یک کلیپ 4 دقیقه ای آورده بود و برای تجدید خاطره خیلی عالیه ( البته تا سال 2011)
    ---------------------------------------------------------------------------


    @مجتبی: در مورد انیمشن های کوتاه یه برنامه دیگه داریم و بحث جدا و مفصل برای 3 تاشون از الان در نظر گرفتم که زده بشه (یکیشون هم فرانکوینی ِ 1984 هست) در مورد انیمیشن های بلند هم کابوس قبل از کریسمس با اینکه کارگردانش خود برتون نیست و نویسندگی و تهیه کنندگیش رو به عهده داره اما به نظر من زیباترین کار برتون ـه، عروس مرده و فرانکوینی هم یه لحظه با اون انیمیشن های کوتاه قاطی شد و اومدم چندتا کار رو باهم بکنم به کل یادم رفت اشاره کنم خلاصه ببخشید.
    وقت کردی تو همین تاپیک در مورد انیمیشن های بلند برتون بنویس که همه استفاده کنیم
    پ.ن:حالا بحث داغتر بشه اون نقل قولی که از محمد(جوئی) گرفتی رو مفصل جواب میدم

  17. 10 کاربرِ زیر از pooya بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  18. #10
    کیشلو پرانگز
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    ارسال ها
    598
    سپاس
    688
    از این کاربر 4,654 بار در 638 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : [تیم سینما] یک هفته ، یک کارگردان ==> Tim Burton

    نقل قول نوشته اصلی توسط pooya نمایش پست ها
    وقت کردی تو همین تاپیک در مورد انیمیشن های بلند برتون بنویس که همه استفاده کنیم
    البته برای نوشتن نیازه که قبلش یه بار دیگه فیلم دیده بشه و منم یکم تنبل شدم تو بحث نگارش،بهتر دیدم یکی از پست های سابقم که مرتبط بود با برتون رو عینا همینجا بیارم شاید کمکی کنه.این رو همون موقع که فرانکوینی رو دیدم نوشتم و البته ازش کلی خاطره ی ریز درشت داریم با دوستان.


    نقل قول نوشته اصلی توسط prongz نمایش پست ها



    برتون رو شاید نشه یکی از بهترین کارگردانای هالیوودی دونست اما قطعا یکی از هنرمندترین هاست.برتون قطعا اکسپرسیونیسم ترین کارگردان تاریخ هالیووده.سبک هنری ای که با وجود عمق زیادش،به خاطر نوع ساختاریش هیچوقت در قالب سینما حقش ادا نشد.تا اونجایی که من می دونم یه سری تلاش ها برای خلق اثار اکسپرسیونیسم در سینما تو دوران اوانگارد انجام شده بود اما باز هم داستان تکراری سینما و باج به مخاطب، این سبک اصیل رو زیر سایه سبک عام پسند هارور قرار داد و به نوعی اصلا در این سبک گم شد.

    و اما برتون ...تا سال 2005 فیلم های برتون همشون از یه ساختار معین پیروی می کردن اما تو این ساختار یه چیزایی کم بود.طراحی شخصیت ها ، نورپردازی ها و ...همه چیز نشون دهنده ی این بود که برتون دیدگاه جدیدی رو می خواد بیان کنه(نه لایه های سطحی مثل داستان پردازی بلکه در لایه های ساختاری) اما این دیدگاه چی بود؟فیلم می خواست فریاد بزنه اما صدایی ازش بیرون نمیومد.برتون دنبال چی بود؟هارور؟به هیچ وجه .با وجود تلاش کارگردان برای ایجاد فضای رعب اور،اما هیچ تلاشی برای ترس مخاطبش نمی کنه.همیشه فیلم یه پله مونده به وحشت متوقف میشه.این وسط فیلم های خوبی ساخته شد که مورد توجه منتقدین قرار اما قطعا نه از لحاظی که برتون می خواست.اون می خواست زیبایی رو فراتر از حد ظاهرش ببره .به معنای دقیق تر میخواست زیبایی رو از پس زشتی به نمایش بزاره اما تلاشش برای خلق یه کاراکتر فانتزی تو دنیای رئال معمولا بازخورد خوبی نداشت.حضور کاراکتری مثل ادوارد یا کنت دراکولا توی دنیای واقعی مخاطب رو از هدف اصلی فیلم که خلق یه اثر اکسپرسیونیسمی بود،دور میکرد و بیشتر به سمت فانتزی می برد.
    س
    اما بالاخره این هنر مصور بود که تونست ذهن اشفته برتون رو نظم بده.عروس مرده قطعا یکی از خام ترین و بکر ترین فیلم های برتون بود که با کمترین تغییرات اجباری ساخته شد.طراحی های خشن و زمخت ، فضای سیاه و سفید،حس ناب قرابت به ترس (و نه خود ترس) والبته ... طنزی تلخ همه و همه نشون دهنده خلق یه اثر با تمام تعاریف اکسپرسیونیمی بود.برتون حالا تبدیل به ونگوگ سینما شده بود و با یه سری کاراکتر کریه المنظر به جنگ امپرسیونیسم ظاهر گرا و تصنعی رفت.

    فراکنوینی در اصل تکمیل شده ی عروس مرده بود.همون سبک ساختار همون نوع کاراکتر دیزاین .به عکس بالا توجه کنید ببینید تا چه همون حسی رو منتقل می کنه که با دیدن تابلوی جیغ ادوار مونک بهتون منتقل میشه.فیلم سعی کرد با معنایی عمیق تر و ساده تر از یه مثلث عشقی،حسی خالصانه تر رو بیان کنه.فقط چند لحظه به کاراکتر ها و طراحیشون دقت کنید کافیه برای درک این موضوع که برتون چه انرژی ای صرف طراحیشون کرده.صورت های ساده با نگاه های بی روح .خطوط کج و معوج دور چشم های درشت با نقاط کوچیک سیاهی به عنوان مردمک. اما روی همین خطوط اشکایی رو می بینیم که با متریال واقعی اب به طبیعی ترین شکل روی صورت میشینن تا به مخاطب احساسات درونی کاراکتر ها رو به خوبی القا کنه.فضا سازی انیمه نسبت به عروس مرده خیلی بهتر شده و با مخاطبش ارتباط بهتری برقرار می کنه.
    داستان فیلم هم همونطور که از اسمش مشخصه (weeine نوعی نژاد سگه)اقتباس ازادیه از یکی از جاودانه های سینما یعنی فرانکشتاین. هدف داستان چیزی در حد یک ادای دین (بیشتر به نسخه ابتدایی سال 1931 ) باقی میمونه و سعی بر اضافه کردن مطلب خاصی نداره.یکی از نکات قابل توجه فیلم شباهت بعضی از کاراکتر ها به شخصیت های نسخه اصلی فیلم هست به این دو عکس توجه کنید :

    http://www.picoup.ir/images/11919154...g#.UmMvq_n9tsM

    http://www.picoup.ir/images/27764701...g#.UmMvxfn9tsM

    با این حال برتون از حرف های همیشگی فیلم های خودش غافل نشده و به نوعی خواسته برای چندمین بار احساسات انسان هایی رو بیان کنه که به خاطر تفاوت های ناخواسته با اجتماعش ،بدون توجه به ذاتشون طرد میشن.روند فیلم شباهت هایی به ادوارد دست قیچی داره مخصوصا تو یک سوم انتهایی.

    فرانکنوینی مثل عروس مرده دیدگاه جدیدی رو به صنعت انیمیشن سازی ارائه می کنه.صنعتی که هنوز در نوع خودش نوپاست و فضای زیادی رو برای پیشرفت خودش می بینه.این انیمیشن ها نه تنها مخصوص رنج سنی کودک و نوجوان نیست بلکه شاید تا حدودی حتی نا مناسب هم باشه براشون.از نظر من فراکنوینی بهترین انیمشن امسال بوده چون با توجه با همه نواوری هاش بیشتر المان های عامیانه در انیمیشن رو داراست.برای نمونه طنزی که کمابیش دیدی میشه تو فیلم.دیدن این فیلم رو بهتون پیشنهاد می کنم و ازتون می خوام با دید معمول انیمیشن بینی(صرفا جهت خندیدن و گذران وقت) نبینید.
    It was the best of times, it was the worst of times
    it was the age of wisdom, it was the age of foolishness
    it was the season of Light, it was the season of Darkness
    it was the spring of hope, it was the winter of despair
    we had everything before us, we had nothing before us
    we were all going direct to Heaven, we were all going direct to Hell

  19. 10 کاربرِ زیر از prongz بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 10
    آخرين ارسال: 11-05-2012, 09:57 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.