برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    IM PATHETIC
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    ارسال ها
    3,248
    سپاس
    53,636
    از این کاربر 64,518 بار در 3,534 پست سپاس گزاری شده

    The Past | متن مصاحبه هالیوود ریپورتر با اصغر فرهادی در باره فیلم گذشته

    بیست و هفتم دسامبر 2013 (ششم دیماه 92 ) وبسایت معتبر Hollywoodreporter بعد از معرفی و ستایش آثار و سبک فیلم سازی اصغر فرهادی مصاحبه ای را از او منتشر کرده و سوالات مختلفی را از او بویژه درباره فیلم جدیدش گذشته ((The Past )) که این دوره هم نامزد دریافت جایزه Golden Globe در بخش بهترین فیلم غیر اتگلیسی زبان شده است پرسیده که خواندنش خالی از لطف نیست.


    The Hollywood Reporter: چطور به این نتیجه رسیدید که فیلمی را در پاریس بسازید؟

    اصغرفرهادی: هرگز فکرشم نمیکردم که روزی بخواهم در خارج از ایران فیلمی بسازم.پیش از این یکی دوبار زمینه این امز برایم میسر شده بود و دراین مورد فکر کردم و تصمیم گرفتن این پیشنهادها را رد کنم.اما وقتی با این داستان مواجه شدم فهمیدم که این داستان مرا رها نخواهد کرد.من حتی داستان دیگری داشتم که تقریبا تمام شده بود ولی عذرخواستم و آن را کنار گذاشتم. اما وقتی با این داستان مواجه شدم تمام ذهنم را مصادره کرد.


    The Hollywood Reporter: :چه چیز داستان باعث شد تا شما پاریس را برای فیلمبرداری کارتان انتخاب کنید؟

    اصغرفرهادی:گذشته داستان مردی هست که به کشور دیگری سفر می کند.فاصله بین این مرد و خانواده اش مهم است این مهمم است که آنها از یکدیگر جدا میشوند.فرانسه را به این دلیل انتخاب کردم که بیشترین سفرهای خارجیم را در طول این سال ها به آنجا داشتم .بیشترین بینندگان آثارم در خارج از ایران در این کشور میباشند و این مساله من را به آنها نزدیک می کند.در پاریس احساس غریبی نمی کنم ریتم زندگی در پاریس خیلی نزدیک به زندگی در تهران است.


    The Hollywood Reporter: :فکر می کنید که فیلمسازی در خارج از ایران را ادامه خواهید داد؟

    اصغرفرهادی:قصد دارم دیدگاه بازی در این مورد داشته باشم .میخواهم اجازه بدم داستانها برایم تصمیم بگیرند که کجا کار کنم.ممکنه فردا با داستانی مواجه بشوم که در ایران رخ میدهد در این صورت حتما کار ساختش را در ایران انجام خواهم داد.


    The Hollywood Reporter: : شما فیلمنامه هایی را نوشته اید که در آن شخصیتهایش با انتخابهای غیر ممکنی مواجه میشوند.به عنوان راوی داستان چه چیزهایی را در این موقعیتهای دشوار جستجو میکنید؟

    اصغرفرهادی:موقعیتهای دشواری که مردم با آن مواجه میشوند همواره ذهن مرا مشغول می کند"ژان پل سارتر میگوید:انسان ها با انتخابهایی که میکنند شناخته میشوند وقتی آنها انتخابی نمی کنند نمیتوانید آنها را بشناسید" یکی از تراژدی های زندگی انسانی این است که گاهی اوقات صرف نظر از اینکه آنها چه طرفی را انتخاب میکنند باز هم تحت تاثیر پیامدهایش قرار میگیرند.آیا می توانیم ما بگوییم بین انتخاب ((سمیر)) یا ((احمد )) کدامیک برای ((ماری)) انتخاب درست شاد و خوش اقبالانه ای بود؟.


    The Hollywood Reporter: : در صحنه ای از فیلم ((گذشته)) دوست احمد به او توصیه میکند که با گذشته اش قطع رابطه کند و به زندگیش ادامه دهد شما با این نظر موافق هستید؟

    اصغرفرهادی:اگر بخواهم که نه به عنوان کارگردان این فیلم بلکه از دیدگاه یک بیننده به این سوال جواب بدهم باید بگویم که با این نظر موافق نیستم چیزی که او میگوید واقع گرایانه نیست.ما واقعا نمیتوانیم با گذشته امان قطع رابطه کنیم و اگر ظاهرا این کاروبکنیم در واقع به خودمون درحال دروغ گفتن هستیم.گذشته همیشه با ماست وفقط ما میتوانیم اینطور تظاهر کنیم که آن را نمیبینیم.مالک کافه که به احمد چنین توصیه ای می کند شغل دومش تعمیر قابهای قدیمی است و این نشان میدهد که خود او هم هنوز با گذشته در ارتباط است


    The Hollywood Reporter: : شما اخیرا گفته اید که نمیتوانید فیلمی بدون حضورکودکان در آن بسازید چرا کودکان برای داستانهای شما اینقدر مهم هستند؟

    اصغرفرهادی:شخصا آرزو دارم مثل یک کودک باشم بچه ها خیلی صادق هستند و به دنیا به شکل پیچیده ای نگاه نمی کنند , و بلوغ تنها چیزیست که آنها را از صداقت و شیوه نگاهشان به جهان جدا میکند.


    The Hollywood Reporter: : محمود کلاری مدیر فیلمبرداری (سینماتوگرافر) شما گفته است که کار کردن با شما بسیار هیجانی است چرا که کارها ناخودآگاه با تصمیمات و تغییرات دقیفه نود زیادی انجام میشود.چه فرایندی را در ساخت کارتون دارید؟


    اصغرفرهادی: بستگی دارد که روی چه صحنه ای کار میکنم.بعضی صحنه ها به طور کامل در ذهنم ساخته شده و وقتی آنهارا به اجرا در می آوریم دقیقا همون چیزی که میخواهم رخ میدهداما بعضی صحنه ها وقتی که به اجرا در می آیند آن چیزی که دنبالش بوده ام نشده اند و اینجاست که جنگی برای من شروع میشود و سعی میکنم همه چیز را تغییر دهم تا به چیزی جدید دست پیدا کنم .وقتی می گویم همه چیز درباره فیلمنامه صحبت نمی کنم بلکه منظورم تغییر موقعیت افراد , دوربین ها یا نحوه بیان دیالوگهاست.ممکنه این مساله برای دیگران عجیب به نظر برسه چراکه من به آنها توضیح نمیدهم که چرا در حال انجام این تغییرات هستم.


    The Hollywood Reporter: : ممکنه این سبک کارگردانیتون به این خاطر باشد که فیلمنامه هایتان ساختار خیلی خوبی دارند؟
    اصغرفرهادی: وقتی فیلمنامه ای را مینویسم آنرا به طور کامل و با جزییات فراوان مینویسم به طوریکه وقتی کسی فیلمنامه را میخواند ممکنه اینطور به نظرش برسد که بازیگران و دیگر دست اندرکاران با وجود چنین فیلمنامه ای کارخلاقانه ای نمیتوانند انجام دهند.اما وقتی زمان فیلمبرداری فرا میرسد اجازه نمیدهم چنین حسی به آنها منتقل شود سعی میکنم آنها احساس راحتی کنند و و آنهارا در این مسیر قراردهم که به شیوه خودشون به چیزی که من در فیلمنامه نوشته ام برسند

    The Hollywood Reporter: : به خاطر نامزدیتون در Golden Globe تبریک میگم . Scott Feinberg کارشناس بخش اسکارمون فیلم شما را شانس بردن اسکار بهترین فیلم غیر انگلیس زبان دانسته بود((مقاله ایشان مربوط به دهم اکتبر (هجدهم مهر) است که هنوز لیست نامزدهای نهایی اعلام نشده بود)) چه چیزی از تجربه کسب اسکارتون با فیلم ((جدایی )) بدست آوردید؟

    اصغرفرهادی:تجارب زیادی را کسب کردم و باعث شد شمار مخاطبانم در دنیا افزایش پیدا کند و من از آن دسته فیلمسازان هستم که مخاطبان برایش مهم هستند.تجربه دیگر اینکه مرا در تماس با مخاطبانم گذاشت و توانستم صدای نظرات آنها را بشنوم و مهمتر از آن اینکه من را به این باور رساند که مردم سراسر دنیا خیلی شبیه هم هستند.بنابراین فیلمی مثل جدایی _که در تهران اتفاق می افتد و متعلق به ایران است_ میتواند با مردم سراسر دنیا ارتباط برقرار کند.انتخاب فیلم جدایی توسط اسکار این معنی را میداد که فیلم توانسته با مردم زیادی در دنیا که فرهنگ بسیار متفاوتی با ایرانیان دارند ارتباط برقرارکند.[/JUSTIFY]

    The Hollywood Reporter: :چه فیلمسازانی روی شما تاثیر گذاشته اند؟

    اصغرفرهادی:از ژاپن Akira Kurosawa از سینمای اروپاIngmar Bergman و Krzysztof Kieslowski و همچین سبک فیلمهایی که Billy Wilder میسازد شیوه ای که او داستان پردازی میکند به عنوان کارگردان مرا تحت تاثیر قرار میدهد.





    I dont care how long I gonna live. whether it's in a week or twenty years, there's horrible pain and sadness ahead


  2. 24 کاربرِ زیر از yaser63 بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 35
    آخرين ارسال: 12-28-2013, 05:03 PM
  2. پاسخ ها: 1
    آخرين ارسال: 11-16-2013, 11:20 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.