برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 25
  1. #1
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)



    سينماي ژاپن بدون ترديد مهم‌ترين نماينده‌ي سينماي اين سوي جهان در مقابل تسلط قاطع سينماي آمريكا و اروپاست. ژاپني‌ها خيلي زود و در همان نخستين دهه‌هاي تاريخ سينما فيلمسازاني را به عنوان يك صنعت در كشورشان رواج دادند و با ايجاد يك نظام قدرتمند استوديويي – چيزي شبيه هاليوود – به يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان فيلم جهان تبديل شدند.
    برخلاف غرب كه در آن سينما به عنوان تفريح طبقه‌‌ي كارگر و فرودست (در مقابل تئاتر) متولد شد و بنابراين مسير قصه‌گويي محض را پيش گرفت، در ژاپن هنر هفتم از ابتدا مورد توجه طبقه‌ي مرفه بود و از اين رو تا دهه‌ي 20، اغلب فيلم‌هاي ژاپني چيزي جز اجراهاي تئاتري فيلمبرداري شده نبودند؛ اجراهايي كه از نمايش‌هاي سنتي (كابوكي) يا نمايش‌هاي مدرن (شيمپا) ژاپني تاثير مي‌گرفتند. اين تفاوت، مبناي تقسيم‌بندي همچنان معتبر سينماي ژاپن به دو‌گونه‌ي جيداي‌گكي (درام‌هاي تاريخي) و گنداي‌گكي (درام‌هاي معاصر) است.

    با آزادسازي ورود و نمايش فيلم‌هاي غربي – به‌ويژه آلماني و آمريكايي – در 1917، فيلمسازان ژاپني از تكنيك‌هايي روايي اين آثار تاثير گرفتند و زبان فيلم‌هايشان را – با حفظ ويژگي‌هاي متمايزكننده‌ي شرقي – به‌تدريج و با دشواري به زبان سينما نزديك‌تر كردند. يكي از اين دشواري‌ها محبوبيت و اهميت بيش از حد "بنشي"‌ها بود: افرادي كه در سينما كنار پرده مي‌ايستادند و كنش‌هاي تصوير را به شيوه‌ي نقالان براي تماشاگران توضيح مي‌دادند. وابستگي سينما به بنشي‌ها – كه عملا مانع حركت فيلم‌ها به سمت مديومي مستقل و قائم‌به‌ذات مي‌شد – در دهه‌ي 20 به تدريج از ميان رفت. در دهه‌ي 30، سينماي ژاپن سينمايي بود كاملا قوام يافته با ژانربندي مشخص، سينماگراني ممتاز همچون ياسو‌جيرو‌ ازو و كنجي ميز‌و‌گوچي، داستان‌هايي كه از گذشته‌هاي دور تا توكيوي معاصر را دربر مي‌گرفت و آمار توليد سالانه 600 تا 800 فيلم كه آن را در صدر توليد‌كنندگان فيلم جهان قرار مي‌داد.



    با اين حال نزديك به دو دهه طول كشيد تا سينماي اين كشور به جهان معرفي شود. دهه‌ي 1950 كه هنوز آن را دهه‌ي طلايي سينماي ژاپن مي‌دانند با راشومون ساخته‌ي آكيرا كوروساوا، فيلمسازي از نسل جديد سينماگران ژاپني آغاز شد. راشومون به‌جز جذابيت‌هاي بصري و اتمسفري سينماي ژاپن، از پيچيدگي روايي نيز بهره‌مند بود و تركيب فضاي شرقي فيلم با نسبي‌گرايي و حقيقت‌گريزي روايت آن، استقبال گسترده‌ي سينمادوستان غربي را به همراه آورد. راشومون، به جز شيرطلاي ونيز، اسكار بهترين فيلم خارجي سال 1950 را هم گرفت و نگاه‌ها را ناگهان به شرق دور جلب كرد. جايي كه به يمن ميراث بكر و كهن‌سال و متفاوت فرهنگي و نمايشي و همين‌طور پيشرفت‌هاي صنعتي‌اش مي‌توانست تصوير تازه‌اي از سينما به جهان ارائه كند. شگفتي‌هاي اين سينما در دهه‌ي 50 و با فيلم‌هايي مانند: زندگي اهارو (The Life Of Oharu 1952)، داستان توكيو (Tokyo Story 1953)، اوگتسو‌مونوگاتاري (Ugetsu 1953)، دروازه‌ي جهنم (Gate of Hell 1953)،سانشوي‌مباشر (Sansho The Bailiff 1954)، هفت سامورايي (Seven Samurai 1954) و 3گانه‌ي سامورايي (Musashi Miyamoto 1954) ادامه پيدا كرد و تقريبا تمامي جوايز معتبر بين‌المللي از نخل طلاي كن تا شيرطلايي ونيز و خرس نقره‌ايي برلين و اسكار را براي سينماي ژاپن به همراه آورد.



    هر چند موج ژاپني ديگر شدت و قدرت دهه‌‌ي 50 را تجربه نكرد اما به سرنوشت موج‌هاي زودگذري كه در بعضي كشورها به اتكاي يك – دو كارگردان ظهور و فروكش مي‌كنند نيز دچار نشد. كارگردان‌هاي نسل دوم و سوم اين كشور – نظير شوهي ايمامورا، كن ايچي كاوا و ماساكي كوباياشي – پرچم اين سينما را در دهه‌هاي بعد افراشته نگه داشتند. از دهه‌ي 80 و با اوج گرفتن انيمه‌ها، هايائو ميازاكي نيز به اين جمع اضافه شد و با انيمه‌هاي غريبش، فضاي شرقي را به دنياي نقاشي‌هاي متحرك نيز تسري داد. در سال‌هاي اخير، ميازاكي به همراه تاكاشي‌كيتانو و كيوشي‌كوروساوا و تاكاشي‌ميكه و تاكاشي ايشي و سوگو ايشي(اين 3تاي آخري رو خودم اضافه كردم متن اصلي از قلم انداخته بود) جزو معروف‌ترين چهره‌هاي سينمايي ژاپن بوده‌اند.

    »» منبع: ويژه‌نامه سينما تلويزيون همشهري‌ماه (24)، شماره‌ي 70

    »» پ.ن1 : نظرسنجي نداريم چون گنجايش سينماي ژاپن وسيع‌تر از يه نظرسنجي ساده است اميدوارم شما با پست‌هاي فوق‌العاده‌تون و معرفي فيلم‌هاي ژاپني در "رونق" تاپيك مشاركت داشته باشيد.

    »» پ.ن2 : برخی تاپیک‌های دوست و برادر: دگما 95 / موج نو / سینما جنگ / سینما عاشقانه / سینمای وسترن


  2. #2
    #آیـــ بــــاد پیدا کنـ مرگ این ج
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    ای‍ــ#‍ـقزوین‍ـ#‍ـران
    ارسال ها
    364
    سپاس
    5,087
    از این کاربر 2,699 بار در 350 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    ممنون بابت اطلاعات راجع به سینمای ژاپن!!
    من هاراگیری و هفت سامرایی رو واقعا دوست داشتم از فیلمای قدیمی ژاپن.با توضیحاته شما گشتم تا سه گانه سامورایی رو دانلودکنم. ولی پیدا نکردم لینکش رو.
    اقیانوسم مرد کشتی کجایی ؟بندرم بازار فروش کلک شد...رخ نشون بده د لعنتی چوبت...ترکه ی شک شد باورم فلک شد
    اگه نیای امشب وسط دریام...با این که سرده می لرزه دستام...اقیانوسم مرد کشتی کجایی……

  3. 15 کاربرِ زیر از mas5oud281 بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  4. #3
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    ارسال ها
    186
    سپاس
    5,223
    از این کاربر 1,201 بار در 184 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    تمامی اثرهای آکیرو کوروساوا واقعا دیدن داره مخصوصا فیلم راشومون آخه از اول تا آخرش اینجوری بودم

  5. 12 کاربرِ زیر از bbas بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  6. #4
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    نقل قول نوشته اصلی توسط mas5oud281 نمایش پست ها
    من هاراگیری و هفت سامرایی رو واقعا دوست داشتم از فیلمای قدیمی ژاپن.با توضیحاته شما گشتم تا سه گانه سامورایی رو دانلودکنم. ولی پیدا نکردم لینکش رو.
    مسعود جان یکی از مشکلات عمده‌ی سینمای ژاپن همین لینک دانلود و زیرنویس‌ه که هیچ ربطی به سینمای ژاپن نداره! (اینکه شوخی بود اما جدی‌ش) اگه از هاراگیزی خوشت اومده پیشنهاد می‌کنم نسخه‌ی 2011 این فیلم رو هم نگاه کنی که یه دوباره‌سازی! همون داستان به کارگردانی تاکاشی میکه (کارگردان مورد علاقه‌ی خودم) است تقریبا همون داستان و همون قواعد رو رعایت کرده تنها اشکالش اینکه چون "میکه" فیلم رو سعی کرده بود 3D بسازه توی نسخه‌های دانلودی موجود کمی فضا تاریک و تاره وگرنه فیلم خوبی ساخته توی جنشواره‌ی کن هم همون سال حضور داشت. عنوان فیلم Hara-Kiri: Death of a Samurai و اینم آدرس IMDB »» www.imdb.com/title/tt172819 این هم من در مورد فیلم نوشتم: #661

  7. 21 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  8. #5
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)





    »» 12 سال‌بردگی به سبک ژاپنی؛ بعد از تماشای فیلم، اولین عنوانی که در کمتر از 20 ثانیه به ذهنم میرسه همین‌ه. تنها تفاوتش شاید در "مبنای بردگی" باشه اینجا دیگه کسی بخاطر رنگ و ملیت برده نیست اینجا اختلافات از نوع طبقاتی‌ش! باعث شده از پیرمرد و پیرزن تا بچه‌های ده‌ساله برای زمین "ارباب" شلاق بخورن و بعد هم آخر خوراک کلاغ‌ها بشن! تلخ و گزنده ... شاید یا اصلا کارگردانی و بعضی باز‌ی‌ها برای بیننده‌ی امروز قابل درک نباشه یا حتی با فیلم‌های هم عصر و کارگردان‌های زمان خودش مثل "استاد کوروساوا" قابل مقایسه نباشه ولی به نظرم این جور فیلم‌های کلاسیک بخصوص شرقی یکی بخاطر قصه‌‌‌های پر از درد و رنج‌شون یکی هم بخاطر "احساسات"شون‌ه که تا امروز نفس می‌کشن مثل قصه‌ی "سانشوی مباشر" که یه تراژدی فراموش‌نشدنی‌ه ...

    »» کوهاگی (آواز میخونه) : "چقدر آرزوی دیدن تو رو دارم زوشیو"
    آنجو: میشه این شعر رو دوباره بخونی؟
    کوهاگی: "چقدر آرزوی دیدن تو رو دارم زوشیو"
    آنجو: از کی یاد گرفتی؟

    کوهاگی: این توی (جزیره‌ی) "سادو" خیلی معروفه.
    آنجو: کی اولین بار همچین ترانه‌ایی گفته؟
    کوهاگی: یه فاحشه!

    پ.ن: این پست هم معرفی فیلم و توصیه به تماشاست هم یه چند خط توضیح برای تصویر اول پست اول که ابتدای مطلب "سینمای ژاپن" قرار گرفته.

  9. 21 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  10. #6
    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    ارسال ها
    560
    سپاس
    5,902
    از این کاربر 5,995 بار در 569 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    برای نسل دهه شصت دیدن سینما ژاپن در قاب تلویزیون بی شک یک سینما اخلاق محور مورد تایید مدیران پر مدعا (بی مغز ) با تصاویر سیاه وسفید فیلمهای اکیرو کوروساوا تعریف می شود بخصوص هفت سامورایی که تقریبن به کرار از تلویزیون پخش گردید به نظر من سینمای ژاپن (حداقل در فیلمهای که دیدم )بحث هنری و جذاب سینما رو نداشته و بیشتر فیلمهاشون در پس زمینه افکار فیلمنامه نویسان انها یک تلخی زجر اور(شاید سایه شکست در جنگهای جهانی) دیده می شود در مقام مقایسه با سینما جذاب و دلنشین و دوست داشتنی کره قرار میگیرد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Irag نمایش پست ها
    نظرم این جور فیلم‌های کلاسیک بخصوص شرقی یکی بخاطر قصه‌‌‌های پر از درد و رنج‌شون یکی هم بخاطر "احساسات"شون‌ه که تا امروز نفس می‌کشن مثل قصه‌ی "سانشوی مباشر" که یه تراژدی فراموش‌نشدنی‌ه
    با این نظرت مخالف ایرج جان فکر نکنم تماشاچی عصر حاضر با انبوه سریالهای و فیلمهای واقعی از کشتار ادمها به بهانهای مذهبی و غیره حاضر باشه تصاویر پر درد سینمای هفتاد سال پیش ژاپن رو تحمل کند نسل جدید عاشق رویاها و ادمهای دنیای انیمه میازاکی هست مثل خود شما عزیزم

  11. 12 کاربرِ زیر از hadi2006mi بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  12. #7
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    نقل قول نوشته اصلی توسط hadi2006mi نمایش پست ها
    به نظر من سینمای ژاپن (حداقل در فیلمهای که دیدم )بحث هنری و جذاب سینما رو نداشته و بیشتر فیلمهاشون در پس زمینه افکار فیلمنامه نویسان انها یک تلخی زجر اور(شاید سایه شکست در جنگهای جهانی) دیده می شود در مقام مقایسه با سینما جذاب و دلنشین و دوست داشتنی کره قرار میگیرد.
    البته این (بحث نفی هنری و جذابیت) حداقل در خصوص سینمای کوروساوا صادق نیست به هیچ‌وجه شاید نیازه یه دوره باهم فیلم‌هاش رو مرور کنیم. اتفاقا یکی از سخت‌گیرترین و وسواسی‌ترین فیلمسازهای تاریخ سینماست. سینمای "جذاب" و "دلنشین" کره! منظورت دقیقا کدوم سینمای کره‌ست؟ سینمایی که از جشنواره‌های اروپایی جایزه درو می‌کنه مطمئنا "جذاب" نیست اونم حتما راوی یه داستان تلخ و گزنده بوده خیلی راحت میشه با اسم بردن از چندتا فیلم کره‌ایی که زیاد هم نیستن این رو اثبات کرد.

    مخاطب همون‌قدر که عاشق "رویاست" عاشق "عاطفه" هم هست.

  13. 14 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  14. #8
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)





    »» قصه‌ی "خوک‌ها و ناوهای جنگی" رو مطمئنم که هیچ میهن‌پرستی دوست نداره بشنوه یا توی سینما تماشا کنه ولی هرچی نگاه می‌کنم می‌بینم ژاپنی‌ها تمام سینما‌شون رو همین جور فیلم‌ها پر کرده اصلا یه ژانر شده "ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم که بدبخت بود خیلی بدبخت بود!" یعنی عادت دارن و اصطلاحا "فحش" خورشون بدک نیست! بگذریم.

    قصه‌ی خوک‌ها و ناوهای جنگی دقیقا قصه‌ی خوک‌ها (یه عنوان کاملا "لو" و سر‌راست برای معرفی "یاکوزا"ی ژاپن) و ناوهای جنگی (که بیشتر از اینکه نماد یا یه عنوان یا نشانه باشه یه معرفی مختصر و مفید از "ناوهای جنگی آمریکایی که به "مناسبت" جنگ بین دو کره کنار جزیره‌ی ژاپن پهلو گرفتن)ست. حالا فرض کنید چنین جامعه‌ایی چه شود از یه طرف یاکوزا از طرف دیگه سربازان و ملوانان آمریکایی که هر وقت از جنگ سیر می‌شوند به "ج..ده خونه"‌های ساخت یاکوزا سر می‌زنن تا یه کمی هم مزه‌ی دخترها و زنان ژاپنی رو بچشن!

    خوک‌ها و ناوهای جنگی همه‌ی این "پیام"‌های سنگین و خانه‌خراب‌کن و تلخ رو داره ولی نه در قالب یه تراژدی 100درصدی. یعنی یه فیلم "تک"بعدی نیست. تلفیقی از "طنز" و "عاشقانه" و "جنایی" و "گنگستری" و خیلی چیزهای دیگه که باعث میشه این "پیام"های زهرماری قابل هضم باشه. البته "هضم"ش شاید برای یه مخاطب خارجی راحت یا راحت‌تر باشه.


    پ.ن »» این فیلم رو از سایت فسیل‌شده‌ی "MYTOP250" دو سال پیش دانلود کردم! یادش بخیر

  15. 20 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  16. #9
    no one miss me when i'm gone
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    422
    سپاس
    4,157
    از این کاربر 5,310 بار در 446 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    فیلم battel royal فیلم واقعا خوبیه لازم به ذکر است فیلم hunger games از این فیلم تقلب کرده

  17. 8 کاربرِ زیر از DARK BOY بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  18. #10
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : سینمای ژاپن | (بحث و تبادل نظر)

    نقل قول نوشته اصلی توسط DARK BOY نمایش پست ها
    فیلم battel royal فیلم واقعا خوبیه لازم به ذکر است فیلم hunger games از این فیلم تقلب کرده
    نه نمیشه گفت "تقلب" هر دو از روی دو منبع مستقل ساخته شدن فقط ایده‌ها مشترک بوده. البته میشه جهت تقلب رو به سمت نویسنده‌ی کتاب برد. این قضیه به کنار ولی واقعا "Battle Royale" جزو 10 انتخاب اول من از سینمای ژاپن‌ه. خشونت و بی‌رحمی دنیای این فیلم ژاپنی کجا دنیای کاملا فانتزی و نوجوان‌پسنده اون پف‌فیل آمریکایی کجا!
    یه نکته‌ی حاشیه‌ایی در خصوص این فیلم بگم: این جزو فیلم‌های محبوب استاد تارانتینو هم هست.

  19. 15 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.