برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 11
  1. #1
    جمله مورد علاقه ندارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    بین یک مشت دزد
    ارسال ها
    1,293
    سپاس
    15,849
    از این کاربر 28,174 بار در 1,381 پست سپاس گزاری شده

    مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    به نام خدا

    >>> در دنیای مدرن و خیل عظیم فیلم های سینمائی اگر دوست دارید یک فیلمباز حرفه ای شوید باید برای وقتی که میگذارید ارزش قائل باشید. اولین نکته در حرفه ای شدن اینست که هرفیلمی که در سر راهتان قرار گرفت را تماشا نکنید؛ حتما درمورد عوامل سازنده و داستان فیلمی که میخواهید روی آن وقت بگذارید تحقیق کنید و پول خود را عاقلانه صرف خرید بلیط کنید.(تو ایران شارژاینترنت)
    مهم ترین نکته ای که باید بدانید اینست که وقتی فیلمی را مشاهده میکنید باید این آگاهی را داشته باشید که تک تک فریم هایی که از جلوی دیدگانتان میگذرند طوری ساخته شده اند که برروی شما که بیننده هستید، تاثیر بگذارند.در گام اول توجیه این حرف را نظریه ای موسوم به "هیچ چیز تصادفی نیست" تصدیق میکند.در یک سکانس،از دیالوگ گرفته تا میزان سن، تماما با برنامه ریزی دقیق کنار هم قرار گرفته اند تا همانند قطعات پازل تصویر نهایی و هدف فیلم را به شما نشان دهند و تاثیر خود را چه خوب چه بد ، برروی شما بگذارند.

    سرهم رفته،ساختار یک فیلم میتواند کاملا پیچیده باشد ولی هدفی که پشت هر تصمیم است بسته به این است که چگونه آن هدف را به بیننده القا میکنند و لاغیر. حال که زمینه برای حرفه ای شدن و دیدن یک فیلم همانند یک منتقد را کسب کردید؛ باهم نگاهی به 7 نکته ی مهم که با رعایت و دقت درآنها میتوانید 1) به "ارزش وقت گذاشتنِ" فیلم پی ببرید ؛ 2)همچون یک منتقد فیلم تماشاکنید؛ میپردازیم.
    >>کارگردانی

    بهتراست تصویری که از کارگردان در ذهن خود میسازید همانند یک ژنرال باشد. او (چه مرد چه زن) است که با تمام قوا افراد یک پروژه را استخدام میکند تا آنچه در ذهن دارد را به تصویر بکشد. با اینهمه اقتداری که این ژنرال از خودنشان میدهد هرگز نمیتوان گفت که کنترل 100درصدی بر روی اوضاع دارد. یک کارگردان علاوه بر پیشبرد ساخت یک فیلم باید به کیفیت و چندوچون آن هم کنترل داشته باشد و از آنجا که کارگردان است که تصمیم نهایی را میگیرد و از طرفی او یک نفر است؛ نمیتوان به جدیت گفت که او برتمام امور سیطره دارد. هیچ کارگردان بی نقصی تابحال در عرصه ی سینما فیلم نساخته است.
    مثالی که از تسلط کارگردان برروی فیلم میتوان ارائه کرد مثل ساخت یک سکانس دراماتیک است.کارگردان یک تصور کلی از سکانس در ذهن خود دارد و این جزئیات ذهن اوست که به خوب و ایده آل بودن آن سکانس کمک میکنند، نه خود شخص کارگردان.. آنچه که در ذهن بیننده نقش میبنند و یک تجربه ی خوب را برایش رقم میزند تصویری است که کارگردان از ذهنیت زیبا یا زشت خود در باب یک موضوع به تصویر میکشد.
    گاهی ممکن است یک ذهنیت به قدری زیبا و لطیف باشد که نقش زدن آن از عهده ی یک کارگردان خارج باشد.اگر کارگردان نتواند به این زیبائی جامه ی عمل بپوشاند و انرژی لازم برای انتقال به بیننده را در فریم ها نگنجاند، با مشکل برمیخورد واینجاست که شما مچ او را میگیرید و میگویید "در فلان صحنه میبایست فلان طور میشد." اگر کارگردان پیش بینی این اشتباهات خود را بکند چند کار انجام میدهد :
    1)فیلمنامه را عوض میکند
    2)حرکت دوربین را اصلاح میکند.
    3)ذهنیت را تغییر میدهد.
    >>>که با تغییر جزئی در سومین مورد میتوان یک شاهکار یا یک فاجعه آفرید<<<
    کارگردان باید بداند که "آن چیزی" که ما تعبیر آن را "ذهنیت" مینامیم باید با شخص کارگردان ارتباط برقرار کند.هرچه ارتباط بین کارگردان و چیزی که دوست دارد بسازد محکم تر باشد ، درانتهای کار اگر فیلم به موفقیت یا شکست برسد همه ی کسانی که فیلم را تماشا کرده اند ارتباط بین کارگردان و ذهنیتش را میستایند و یا نکوهش میکنند.
    شما اگر بهترین کارگردان دنیا باشید و بهترین بازیگران را دراختیار داشته باشید بازهم نمیتوانید ادعا کنید که فیلمتان بی نقص است و قطعات پازل را درست چیده اید.
    >> به دنبال ذهنیت و چیزی که کارگردان میخواهد به شما نشان دهد بگردید و متوجه ی نقاط قوت و ضعف آن شوید.
    >>نویسندگی

    یک فیلم خوب برای داستانی که در خود نهفته دارد، ساختار کلی تعریف شده ای دارد.شروع فیلم،اوج فیلم،پایان فیلم.تعداد فیلمهایی که دو اصل اول و آخر را به درستی اجرا میکنند بسیار زیاد است ولی تعداد کمی ازین فیلمها "نقطه ی اوج" تحسین برانگیزی دارند.خلق یک داستان با جذابیت توام با ذهنیت کارگردان کار بسیار سختی است ولی غیر ممکن هم نیست. چه بسا فیلمهایی که تنها با تکیه بر تعریف صحیح داستان در اصل دوم به چندین جایزه ی بین المللی دست یافته اند.
    در یک سکانس ده دقیقه ای،شاید با هشت دقیقه دیالوگ حوصله سر بر طرف شوید ولی همان دو دقیقه ی "انفجاری" میتواند عامل میخکوب شدن شما و تماشاکردن با لذت بردن بیشتر از فیلم شود.
    داستانی که نویسنده آن را به تحریر در می آورد سه بخش کلی دارد: سکانسهای 10 دقیقه ای،30 دقیقه ای و درنهایت 90 دقیقه ای که شاکله ی اصلی یک اثر برجسته را تشکیل میدهد. از 90دقیقه ی نهایی برای شرح و بسط دادن و رسیدن به نتیجه گیری استفاده میشود. هرچقدر این 90 دقیقه حرفه ای تر نوشته شود و پشت بند آن، حرفه ای کارگردانی شود شما بایک اثر ممتاز طرفید.

    این بدان معنا نیست که از سکانسهای 10 و 30 دقیقه ای قافل شوید و برعکس، این لحظات کوتاه و گاه بسیار تاثیرگذارند که به نتیجه گیری فیلم رنگ و لعاب میدهند.جزئیات بیشتر در لحظات کمتر را دنبال کنید و به نکات ظریف داستان پی ببرید.فیلمهای بسیار زیادی در دسترس اند که ازین سه اصل پیروی نمیکنند و در90درصد مواقع با شکست مواجه میشوند و بازهم فیلمهای زیادی هستند که بدون رعایت هیچ مرز و محدودیت و قانونی، تبدیل به شاهکار شده اند.

    >>به یاد داشته باشید که بعد از کارگردانی و درک ذهنیت؛ باید تمام حواستان برروی داستان باشد. سعی کنید به لحظاتی که از ساختار سه اصلی تبعیت میکنند توجه بیشتری کنید. اگر سکانسهای 10 و 30 دقیقه ای کارخود را درست انجام دهند،مطمئن باشید با 90 دقیقه ی طوفانی روبه رو هستید.
    >>فیلمبرداری

    فیلمبردار یا کارگردان تصویری ؛ مترجمی است که ذهنیت کارگردان و قصه ای که دراختیار دارد را به زبان "فیلم" ترجمه میکند.این ترجمه شاید شامل کارهایی نظیر انتخاب دوربین،لنز،روشنائی صحنه ها و تصمیمات فیلمبرداری دیگر باشد که به هرچه بهتر نشان دادن ذهنیت کارگردان کمک میکنند.
    رابطه ی بین فیلمبردار و کارگردان با درصد بسیار بالایی بستگی به این دارد که کارگردان چه چیزی را قصد دارد نشان دهد.استنلی کوبریک از جمله معدود کارگردانهایی بود که میدانست که از فیلمبردار خود چه میخواهد.بعد ازین اصل، این فیلمبردار است که با دانش صحیح خود از نحوه نقش زدن بر یک سکانس میتواند کارگردان را یاری کند.

    >>دفعه ی بعد که میخواهید یک فیلم تماشا کنید یک سکانس را انتخاب کنید و ببینید که اولا سکانس درام است یا عاشقی؟بعد از کسب این دانش، به دنبال رابطه ی بین کارگردان-فیلمبردار بگردید و به تقابل صحیح یا غلط بین این دو از 0تا10 نمره دهید. به تاکید دوربین و نورپردازی برروی نقاط خاص سکانس توجه کنید و اگر بعد ازین کارها فکر کردید که با سکانس خوبی طرف نیستید؛ اول به فلسفه ی خلق چنین لخظات پوچی فکر کنید و سپس به تاثیری که ممکن است این لحظات برروی بیننده بگذارد بیندیشید.
    >>تدوین

    ادیتور(تدوینگر) قهرمان خاموش فیلمها و سریالهاست.این تدوینگر است که میتواند به جست جوی برای یافتن نواقص فیلم بپردازد و چاله های ایجاد شده در کارگردانی،نویسندگی و بازیگری را به بهترین نحو پر نماید.
    یک ویراستار همپا با فریم ها به جلو میرود و لحظات اضافه را قیچی میکند و درصورت وجود کاستی، به کارگردان گوشزد میکند که فلان سکانس را مجددا فیلمبرداری کند.اینکار آنقدر تکرار میشود تا او تائید کند که درصورت وجود این سکانس،ریتم فیلم،کارگردانی و داستان دچار مشکل نخواهد شد.
    یک تدوینگر موفق کسیست که خودش را به جای بینندگان سینما میگذارد و دید آنها به فیلم نگاه میکند.سکانسی را درنظر بگیرید که درآن شخصیت اصلی میخواهد رازی را برای یکی دیگر از شخصیتهای فیلم برملا کند.این لحظات با هیجان بالایی همراهند.اگر ویراستار به خوبی متوجه ی نقاط قوت شود و آنهارا پررنگ ترنشان دهد و نقاط ضعف را حذف نماید ، آن ذهنیتی که مدام درموردش صحبت میکنیم به درستی به شمای بیننده خواهد رسید و شما راضی خواهید بود.

    >> تدیونگرخودش را جای شماکه بیننده هستید قرار میدهد؛ شما خودتان را جای تدوینگر قرار دهید و از دید او به سکانسها نگاه کنید.
    >>بازیگران

    ورای متن فیلمنامه،دومین قطعه ی مهم پازل موفقیت یک فیلم را بازیگران تشکیل میدهند. متن قوی،بازیگران قوی میطلبد ولی این بدان معنانیست که لزوما بازیگران سرشناس،بازی تحسین برانگیزی داشته باشند و برعکس بعضی بازیگران هستند که شما شاید آنهارا نشناسید ولی آنچنان از فرصت نشان دادن خود و فیلمنامه خود استفاده میکنند که گاه باعث میشوند یک فیلمنامه ی نه چندان خوب؛ عالی جلوه کند.

    دیدن بازیگران ساده ترین چیزیست که چشمان شما را مجدوب میکند.این بازیگران هستند که به ذهنیت کارگردان تجسم میبخشند و شما با همپا شدن با آنها پی میبرید که فیلم خوب است یا خیر.90درصد بینندگان تنها بازیگران را میبینند و دیالوگهایشان را میشنوند ولی 10درصد هستند که علاوه بر دوکار بالا توانایی این را دارند تا بفهمند برای چه هدفی،فلان بازیگر فلان دیالوگ یا میمیک صورت را اجرا کرده است.
    اگر بتوانید بازیگران را ذهن خود درون منگنه قرار دهید و از آنها بابت حرکات و دیالوگهایشان سوال کنید خواهید توانست به ذات و فلسفه ی تک تک فریم هایی که کارگردان از بازیگران ضبط میکند پی ببرید.اگر سوالهای صحیح بپرسید جوابهای صحیح دریافت میکنید.

    >> آيا شما بعنوان بیننده برای کارکتر قصه، تجسمی در دنیای واقعی دارید؟آیا شخص نرمالیست یا کاریزماتیک؟حالا باید ببینید تا بازیگر چه اندازه شخصیت داستانی را به دنیای واقعی نزدیک تر میکند و هرچقدر این تجسم و درون مایه ی بازیگر به واقعیت نزدیک تر باشد و خوش تراش تر جلوه دهد، این شمائید که بازی اورا ستایش خواهید کرد.
    >>تهیه و تولید

    تهیه کننده یا مدیر تولید یکی دیگر از قهرمانان ساکت پشت پرده ی فیلم است و وظیفه اش ایجاد ظرفیست که محتوای کارگردان درونش ریخته میشوند و با اضافه کردن ملات(بازیگران،داستان و...) یک سیمان ورز دیده برای ساخت یک اثر موفق میسازند. یک مدیر تولید موفق کسی است که تمام ریزه کاری های فیلم مثل طراحی صحنه،لباس،گریم و انتخاب لوکیشن هارا مدیریت میکند و یک طرح کلی و اولیه از دید کارگردان به بیننده ارائه میدهد.

    شما درنظر بگیرید فیلمی محصول 2014 تماشا میکنید و این فیلم میخواهد داستان شخصی را که در دهه ی1960میلادی زندگی میکرده را برایتان تعریف کند. .مدیر تولید کسی است که باید حال و هوای 1960 را به لوکیشن،داستان،بازیگران و بقیه ی عوامل منتقل کند. باید لوکیشن ها و لباس ها و تمام ریزه کاری های فیلم یک فلش بکی از 1960را در سال 2014 به شما نشان دهند.
    مدیرتولید با هدایت فیلم کمک میکند و اگر فیلم از مسیر خود خارج شد اورا راهنمایی میکند و وظیفه ی سنگینی را در منتقل کردن تم و ژانر فیلم به مخاطب دارد.هر رنگی که او به طراح صحنه برای ایجاد لوکیشن پیشنهاد میدهد در آینده ی فیلم و فیلمبرداری تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. او با مدیریت صحیح بر گروه طراحی صحنه میتواند شاهکاری دراین بخش بیافریند. یک مثال عالی از نقش بهینه ی مدیریت تولید را درفیلم The Great Gatsby مشاهده میکنیم.

    >> توجه کنید که فیلمی که تماشا میکنید دارای تم مناسب به خودش باشد.اگر فیلم عاشقانه میبینید؛ متوجه ی رنگ قرمز یا صحنه های خشن شدید بدانید که مدیر تولید آنگونه که باید تعریف صحیحی از طراحی فیلم به شما ارائه نداده است.
    >>موسیقی

    ازسال1927 و پخش فیلم The Jazz Singer تمام فیلمسازان به این نتیجه رسیدند که موسیقی یکی از اساسی ترین عناصر یک فیلم است.یک کارگردان موفق کسیست که با کمترین کار بیشترین تاثیر را برروی بیننده بگذارد.اگر برروی یک قطعه ی چند دقیقه ای آهنگ دلنشین و مناسب قرار دهیم تاثیرش بسیار بیشتر از فیلمهای 2 ساعته و پر از دیالوگ ولی بدون آهنگ مناسب است.

    استفاده از موسیقی در فیلم محدودیت نمیشناسد؛ متوجه باشید که ممکن است هرنوع صوتی را در حین دیدن یک سکانس بشنوید ولی همه ی اصوات نقششان را درست ایفا نمیکنند. گوش شما به چیزهایی که دوست دارد توجه میکند و آن نوا ، هر چند گوش خراش ولی دلنشین را به خاطر میسپارد.
    حتما برایتان اتفاق افتاده که یک فیلم را چندین سال پیش دیده باشید و به تصاویر سیاه و سفید از فیلم چیزی به یاد نیاورید ولی همین که با شنیدن نام فیلم؛ آهنگ فوق العاده خاطره انگیزش را به خاطر می آورید و به دیگران میگویید که این فیلم هرچند مضخرف؛ آهنگ فوق العاده تحسین برانگیزی دارد.
    مثالی آشنا از نحوه ی استفاده صحیح موسیقی را درفیلم Saving Private Ryan ساخته ی اسپیلبرگ مشاهده میکنیم.سکانس رسیدن سربازها به ساحل Omaha را به خاطر بیاورید.وقتی سربازان دراثر اصابت گلوگه ازقایقشان واژگون شده و به درون آب می افتند تماما با صدای مناسب حرکت گلوله در زیر آب و تقلای سربازان برای رسیدن به سطح مواجه میشویم.
    در هیاهیو ساحل وقتی از هرطرف باشلیک گلوله خودمان را ارضا میکنیم ناگهان صدا تمرکزش را برروی ذهن Tom Hanks میگذارد و چندلحظه ی بدون آهنگ ولی بسیار تاثیر گذار را تجربه میکنیم.

    >>موسیقی هم مثل بقیه ی عوامل یکی از تاثیر گذارترین قطعات یک فیلم موفق به شمار میرود.سعی کنید درکنار توجه به نکات گفته شده در بالا جایی هم برای گوش دادن و دقت کردن به موسیقی فیلم درنظر بگیرید و لذت یک سکانس را باتوجه به موسیقی اش بسنجید.

    نتیجه گیری:

    >>> درآخر این شمائید که میتوانید یک فیلم را برای گذراندن وقت و بدون درنظر گرفتن ارزش دیده شدن تماشا کنید یا اینکه برای وقتتان ارزش قائل شوید و هرچیزی را تماشا نکنید.
    شما با رعایت و توجه به نکات بالا میتوانید خودتان را در زمره ی منتقدین و تیز بینان و سبک شناسان سینما قرار دهید و حرفه ای جلوه کنید.



    منبع
    تو ای عالم نمای لعنتی که خودت را عالم میدانی, بیا برو به جلد من و خودت را درآن تکان بده, خواهیم دید که چند مرده حلاجی...!

    مادر_ ماکسیم گورکی


  2. #2
    تاریخ عضویت
    May 2012
    ارسال ها
    397
    سپاس
    760
    از این کاربر 2,746 بار در 395 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    نمیدونم فصل چندم Boardwalk Empire بود
    حدس میزنم چهارم
    ویرایش : Boardwalk Empire - S04 - E04
    اپیزود با این حرکت شروع شد
    یکی از بازیگرای سریال چاق بود داشت از پله ها بالا میومد
    دوربین دقیقا داشت سختی بالا اومدن اون مرد نشان میداد
    حرکت بالا اومدن از هر پله مثل یه موج بود - سنگینی بالا اوردن پا و وقتی بین هر پله استراحت میکرد
    سنگینی بالا اومدن از هر پله واسه اون مرد چاق دقیقا واسه بیننده احساس میشد

    من بهترین سریالی که تو زمینه کارگردانی و فیلمبرداری دیدم و خیلی هنرمندانه بوده Boardwalk Empire هست

  3. 21 کاربرِ زیر از osture بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  4. #3
    جمله مورد علاقه ندارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    بین یک مشت دزد
    ارسال ها
    1,293
    سپاس
    15,849
    از این کاربر 28,174 بار در 1,381 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    واژه ی Edit و Editor به اشتباه ویراستار ترجمه شده بودند که با گوشزد دوست عزیزم Amin03 به صورت تخصصی به اصطلاحات "تدوین" و "تدوین گر" تغییر ماهیت دادند..!!
    تو ای عالم نمای لعنتی که خودت را عالم میدانی, بیا برو به جلد من و خودت را درآن تکان بده, خواهیم دید که چند مرده حلاجی...!

    مادر_ ماکسیم گورکی


  5. #4
    My Mind is Like a Tarantino Movie!
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    خـیالآبـاد
    ارسال ها
    428
    سپاس
    5,799
    از این کاربر 6,660 بار در 536 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    با تشکر مقاله مفیدی بود
    ولی این حرف رو قبول ندارم:
    هرفیلمی که در سر راهتان قرار گرفت را تماشا نکنید؛ حتما درمورد عوامل سازنده و داستان فیلمی که میخواهید روی آن وقت بگذارید تحقیق کنید و پول خود را عاقلانه صرف خرید بلیط کنید.(تو ایران شارژاینترنت)
    در این مورد مثلا من همین چند وقت پیش Noah 2014 رو دیدم و دلیل انتخاب این فیلم هم عوامل سازندش و داستان فیلم بود؛ که خب یکی از ضعیف ترین فیلم هایی بود که دیدم حالا چه از لحاظ مذهبی چه کیفیت خود فیلم! برعکس فیلم های بسیاری هستند که عوامل سازنده و بازیگرای مظلومی دارند ولی خیلی فیلم های خوش ساختی هستند و اگه کسی با این شعار بیاد دنبال فیلم بگرده مطمئناً فیلم های خوب بسیار زیادی را از دست خواهد داد.


  6. 12 کاربرِ زیر از Being Amin بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  7. #5
    جمله مورد علاقه ندارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    بین یک مشت دزد
    ارسال ها
    1,293
    سپاس
    15,849
    از این کاربر 28,174 بار در 1,381 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط berserk نمایش پست ها
    با تشکر مقاله مفیدی بود
    ولی این حرف رو قبول ندارم:
    در این مورد مثلا من همین چند وقت پیش Noah 2014 رو دیدم و دلیل انتخاب این فیلم هم عوامل سازندش و داستان فیلم بود؛ که خب یکی از ضعیف ترین فیلم هایی بود که دیدم حالا چه از لحاظ مذهبی چه کیفیت خود فیلم! برعکس فیلم های بسیاری هستند که عوامل سازنده و بازیگرای مظلومی دارند ولی خیلی فیلم های خوش ساختی هستند و اگه کسی با این شعار بیاد دنبال فیلم بگرده مطمئناً فیلم های خوب بسیار زیادی را از دست خواهد داد.
    حرف شما کاملا درسته..!! چیزی که من نوشتم توصیه ی تمام منتقدین سطح اول جهانه و بعنوان یک اصل شناخته میشه...اونا هرچی جلوشون اومده رو تماشا کردن بعد به تجربه رسیدن که باید برای دیدن فیلم یه صافی بزارید و اونایی که ازش رد میشن رو تماشا کنید...این به این معنا نیست که شما اختیار فیلم دیدنتون رو بدید دست اونا..من خودم چند روز پیش فیلم Neighbors 2014 رو تماشا کردم..فیلم کمدی بود و 90درصد بازیگراش رو نمیشناختم ولی بسیار زیباتر از عنوانی مثل Noah بود..!!
    مثالی خوب درمورد اینکه حتی منتقدین هم هرچی گیرشون بیاد تماشا میکنن رو تولینک زیر میتونید بخونید..خلاف حرفشون عمل میکنن بخاطر همون دلیلی که شما آوردید"
    برعکس فیلم های بسیاری هستند که عوامل سازنده و بازیگرای مظلومی دارند ولی خیلی فیلم های خوش ساختی هستند و اگه کسی با این شعار بیاد دنبال فیلم بگرده مطمئناً فیلم های خوب بسیار زیادی را از دست خواهد داد.
    "
    http://tvworld.info/showthread.php?4...AF%D9%86%D8%AF

    وقتی شما برای دیدن فیلمی تحقیق کردید ولی نتیجه ی برعکس داد مشکل از شما نیست..شما حرفه ای عمل کردید ولی فیلمتون حرفه ای نبوده..!!
    تو ای عالم نمای لعنتی که خودت را عالم میدانی, بیا برو به جلد من و خودت را درآن تکان بده, خواهیم دید که چند مرده حلاجی...!

    مادر_ ماکسیم گورکی

  8. 16 کاربرِ زیر از anzalichi بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  9. #6
    ٌ
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    محل سکونت
    کرج
    ارسال ها
    714
    سپاس
    8,491
    از این کاربر 9,604 بار در 755 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    ممنون از محمد عزیز ، جدیدا تعداد مقاله ها داره زیاد میشه و من خیلی این حرکتتو دوست دارم.
    بعد از خوند مقاله چیزی که به ذهنم اومد این بود که اصلا چرا باید مثله یه منتقد به فیلم یا سریال نگاه کرد ،فکر میکنم گاهی اوغات دقت زیاد به جزئیات و ... باعث میشه که از مسیر اصلی داستان دور بشیم که باعث میشه نتونیم به اندازه کافی از یه سریال یا فیلم لذت ببریم ، فکر میکنم بیننده ی حرفه ای بودن خیلی لذت بخش تر از نگاه منتقدانه داشتنه.


  10. 15 کاربرِ زیر از Julie بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  11. #7
    say my name: God damn right
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    محل سکونت
    azarbaijan gharbi
    ارسال ها
    11
    سپاس
    77
    از این کاربر 92 بار در 11 پست سپاس گزاری شده

    clappin پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    با تشکر از دوست عزیز و محترمم آقا محمد که مقاله عالی و تحسین بر انگیزی در مورد فن فیلم دیدن نوشته بودن،
    نکاتی رو از قلم انداخته بودن که شاید زیاد به چشم نیان(تو تماشای فیلم) ولی درک خاصی رو در مورد سکانس ها ، صحنه ها، روابط بین شخصیت ها و نهایتا در شخصیت پردازی به مخاطب انتقال میدن که نه تنها (نظر شخصی)باعث لذت بردن بیشتر از فیلم میشه،بلکه حتی میتونه سواد سینمایی فرد رو به طرز شگفت انگیزی بالا ببره و فرد رو به یه فیلم بین! قهار تبدیل کنه!


    این مقاله بیشتر روی کار تیمی و به اصطلاح اسکلت فیلم تمرکز داشت که البته برای عاشقای سینما مهمه همچین چیزهایی رو بدونن و توجه کنن،
    ولی شالوده اصلی هر فیلم حرفیه که میخواد بزنه، اون تفکر و طرز فکریه که میخواد انتقال بده ،اون کانسپت و مفهومیه که میخواد برسونه(چه مثبت،چه منفی)!


    ایشالله اگه خدا بخواد و مدیرا عضویتمو تایید کنن،مقاله ای مفصل در مورد موشکافی و درک فلسفه فیلم ها مینویسم !

    با تشکر از دوست عزیزم محمد انزلیچی که تو فیلم دیدن و چطور فیلم دیدن خیلی کمکم کرده و ایشالله بازم کمکم خواهد کرد!(چی گفتم!)





    The Norh Remembers!

  12. 11 کاربرِ زیر از ehsanvampire بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  13. #8
    Everyday is a holyday!
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    طوخچی
    ارسال ها
    980
    سپاس
    3,538
    از این کاربر 7,244 بار در 1,127 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    نمیخام کار مقاله نویس محترم رو نادیده بگیرم خیلی مقاله ریبا و کار شده ایی به نظر میرسه
    ولی اولین چیزی که به ذهنم رسید بعد اینکه عنوان مقاله رو دیدم
    این بود که: من هیچ وقت نمیخام مثل یه منتقد به فیلم نگاه کنم
    چون لذت فیلم از بین میره! دوست دارم بشینم یه فیلم بد ببینم
    و در حالی که تجزیه تحلیل نمیکنم از فیلم لذت ببرم.
    یکی از دلایلی که همه ما فیلم میبینیم فرار از واقعیت هست
    البته برای بعضی ها دونستن مسایل فنی یه چیز لذتش رو براشون بیشتر میکنه.
    Can’t even remember to forget you

  14. 18 کاربرِ زیر از slimshady بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  15. #9
    تاریخ عضویت
    Mar 2014
    محل سکونت
    TeHraN
    ارسال ها
    754
    سپاس
    1,230
    از این کاربر 9,090 بار در 890 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    مسلما هر كسي اولين ايده ـش براي ديدن يه فيلم(يا سريال) لذت بردن ، معمولا تو وقت آزاد فيلم ميبينيم چون يه نوع تفريح برامون بحساب مياد...
    اما يه نكته اي كه اين وسط وجود داره اينكه
    شما وقتي فيلم رو ميبيني و تموم ميشه و بعدش يه لذت مضاعف ميبري از اينكه وقت گذاشتي و ديديش و به دوستان ديگه هم معرفيش ميكني ، دليلش چيه؟؟
    اينكه بخواي تكيه كني به اين جمله ي كليشه اي كه : فيلمش خوب بود ، زياد عنصر پُركششي نيست براي جذب! حداقل بايد يكي ٢نكته از اِلِمان هاي فيلم رو انتخاب كني و روشون مانور بدي تا ديگران جذب شن!

    مثلا فينچر : اين بشر هر فيلمي بده بيرون ، بودن اسمش رو كاور فيلم شرط لازم و كافي براي ديدن چون "كارگردان ـيش" براي همه ثابت شده است!

    گاهي اوقات كارگردان با يه ميزانسنبندي ساده اما نبوغانه بهمراه يه موسيقي متن دلنشين تو پس زمينه يه حال و هوائي رو به يه پلان ميده كه تماشاگر رو مسخ ميكنه ، مصداق بارزش : اكثر پلان هايي كه جك و رز تو فيلم تايتانيك با هم هستن...

    اينكه كارگردان تو يه سري موقعيت هاي خاص نما ها رو بصورت كلوزآپ ميگيره براي اينكه ميخواد زوم كنه رو شخصيت اصلي داستان و بنوعي شرايط همزاد پنداري تماشاگر با كاراكتر رو فراهم كنه(مثال فيلم : مرثيه اي براي يك رويا كه سرتاسر پره از اين كلوز آپ ها) حالا فك كنيد يه كارگردان براثر بي تجربگي يا هرچي تمام پلان رو لانك شات بگيره! آيا باز هم شما اون لذت اوليه رو ميبردين؟؟

    اينجاست كه دونستن اين نكات بسيار حائز اهميت و بنظرم دونستنش در اين حد كه آقاي انزليجي بهش اشاره كرده لازمه

  16. 10 کاربرِ زیر از Léon بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  17. #10
    ♣♥♠♦
    تاریخ عضویت
    Mar 2014
    محل سکونت
    Sanandaj
    ارسال ها
    860
    سپاس
    32,269
    از این کاربر 14,332 بار در 908 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : مقاله | چگونه مثل یک منتقد به تماشای فیلم بپردازیم؟

    جا داره این تاپیک کاملِ عالی رو بالا بیارم تا هم کسایی که نخوندن یه مطالعه ای بکنن و هم کسایی که بلد نیستن چجوری تو جمع بندی امتیازاشون تصمیم بگیرن استفاده کنن...


  18. 7 کاربرِ زیر از AdibTE بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.