برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    جمله مورد علاقه ندارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    بین یک مشت دزد
    ارسال ها
    1,293
    سپاس
    15,849
    از این کاربر 28,174 بار در 1,381 پست سپاس گزاری شده

    مقاله| اهمیت انتخاب دوربین فیلمبرداری از زبان یک فیلمبردار


    دراین پست ؛ فیلمساز و فیلمبردار جوان سینما Noam Kroll درباره ی اینکه چطور انتخاب یک دوربین خوب میتواند یکی از اساسی ترین المانهای دست یابی به یک تصویر زیبا باشد، برایمان توضیح میدهد.

    Noam Kroll



    خیلی از فیلمبردارها این احساس را دارند که دوربینشان از نظر اهمیت بعد از فاکتورهایی مثل رنگ لنز و نورپردازی محیط قرار دارد و بعدازین عوامل است که دوربین پا به عرصه ی تولید میگذارد.من خودم تا مدتها یکی از تصدیق کنندگان این قضیه بودم....تااینکه فهمیدم زمانهای بسیار زیادی در طول فیلمبرداری است که مهمترین آنها دوربین انتخابی شما برای تصویر برداری از لحظات فیلم است.
    اگر به من بگویند به عنوان فیلمبردار اولین کاری که میکنی چیست، میگویم من یک لیست از کارهایی که باید به ترتیب برای خلق یک تصویر انجام دهم تهیه کرده ام و مثل بسیاری از فیلمبردارهای حرفه ای اولین کار مهم یک فیلمبردار ، انتخاب دوربین است. این دغدغه که آیا دوربین مناسبی را در دست دارم تا چنددقیقه قبل از فرمان شروع فیلمبرداری از سوی کارگردان هنوز در من باعث ایجاد نگرانی میشود؛ بعدازینکه مطمئن شدم مرحله ی اول را به درستی پشت سرگذاشته ام، به کم و زیادکردن نور محیط میپردازم و درانتها لنز مناسب فیلمبرداری را درآن نورپردازی انتخاب میکنم.
    هنگام شروع فیلمبرداری معمولا فیلمبردارها چندین مدل دوربین حرفه ای و نیمه حرفه ای دراطراف خود دارند.اگر قرار براین باشد که دریک استودیو که نور و روشنایی اش بصورت دستی انجام میشود و قابل کنترل است؛ نیازی نیست دوربین فوق پیشرفته ی دینامیک خودم را بردارم.. دوربینی که قابلیت دینامیک داشته باشد به شما این انتخاب را میدهد تا اگر درمحیط باز فیلمبرداری میکنید مقدار نور را درتمام سطوح بصورت یکنواخت و طبیعی نشان دهید.
    حال این سوال پیش می آید که من دوست ندارم با یک دوربین فوق حرفه ای فیلمبرداری کنم؟ جواب 100درصد "خیر است". تمام فیلمبردارهای سینما عاشق اینند که با پیشرفته ترین ابزار خود دست به کار شوند ولی حداقل من به این نتیجه رسیده ام که برای خلق تفاوت های دیداری بین یک فیلم و فیلم دیگر حتما نباید از ابزار فوق پیشرفته استفاده کرد.
    80درصد روند فیلمبرداری درمحیطهایی انجام میشود که ایده آل فیلمبرداری نیستند ولی کارگردان میداند که اگر سکانس درآن لوکشین ضبط شود هنری تر جلوه میدهد؛ پس بیائید با چالش آن روبه رو شویم.اکثر فیلمبردارها عادت کرده اند که درمحیط های غیرایده آل به خلق تصویر ایده آل بپردازند و من هم دنباله روی آنها هستم.
    چــــرا اینقدر مهم است؟
    موقعیتی را تصور کنید که شما باید یک سکانس را در بیرون از استودیو،درشب،درون یک پارکینگ که تقریبا هیچ نوری درآن حضور ندارد را فیلمبرداری کنید.اهمیت دوربین اینجا معلوم میشود. بدون فکر کردن اولین کلمه ای که به ذهنتان می آید اینست که درمحیط تاریکی مثل چیزی که گفتم درشروع کار امکان تصویربرداری وجود ندارد ولی اگر من یک دوربین پیشرفته دراختیار داشته باشم و بالاترین سرعت لنز(سرعت گروههای f1.4)را انتخاب کنم میتوانم درنور بسیار کم فیلمبرداری ایده آلی داشته باشم وآن به این شرط است که دیگر گزینه های دوربین مثل ISO و ASA‌را دربالاترین درجه ی ممکن قرار دهم.حال فکر کنید که دوربینی که انتخاب میکنید این امکانات را نداشته باشد، مجبورید با یک دوربین نه چندان مناسب و باروشن کردن خیل عظیمی از چراغ های زرد تصویرتان را ضبط کنید که کیفیت کارتان را پائین می آورد.
    یکی ازمناسب ترین دوربینهایی که دراین شرایط بهترین عملکرد را ازخود نشان میدهد دوربینی است موسوم به Red Dragon.این دوربین در 90درصد شرایط توصیف شده (نورکم،محیط بسته) دست شما را باز میگذارد.این دوربین خیلی پیشرفته است ولی توانایی رقابت با دوربینهای شرکت Sony که آنهارا با نامهای A7S و Cannon C300میشناسیم را ندارد.
    این دو دوربین درمحیط بسیار کم با تنظیمات باورنکردنی خود والبته صدا و پرش فریمهای بسیار کم ایده آل ترین دوربینهای حال حاضر هستند. نکته ی مهم دراهمیت دوربینها اینست که شما باید کارباآن هارا بلد باشید؛ بدانید بعد از فیلمبرداری نتیجه مطلوب است یاخیر و مهم تر از آن اینست که لزوما گرانترین دوربین مناسب ترین دوربین(باتوجه به شرایط) نیست .
    مثال دیگری که درباب اهمیت انتخاب دوربین میتوان زد درمحیط بسیار متفاوت با قبل است. در ساعات پایانی روز لب ساحل هستید و تنها چندساعت برای فیلمبرداری در نور بسیار مناسب خورشید وقت دارید.دراین شرایط شماعلاوه براینکه باید سریع عمل کنید باید تمرکز خود را هم ثابت نگه دارید.اینجا هم دوربینی که انتخاب میکنید 80درصد موفقیتتان را تضمین میکند.

    چالشی که اینجا باآن روبه هستید عال نشان دادن تصاویر به مخاطب نیست؛ بلکه آنست که بتوانید تصاویر را در شرایطی که درآن قرار دارید "خوب و تاثیرگذار" نشان دهید.دراین شرایط دوربینهای بزرگ زیاد کمکی به شما نمیکنند.ازجمله مناسبترین دوربینهایی که در شرایط کم نور مثل غروب خورشید دریک محیط باز کارتان را راه می اندازند میتوان به دوربینهایی مثل Dslr و BlackMagic,AJA Cion و FS700 اشاره کرد.
    بــعضی مواقع این شمانیستید....دوربین است.
    همه ی ما این جلمه را که "دوربین مهم نیست؛کسی که پشت آن است مهم است" را به وفور شنیده ایم.
    هفته ی گذشته درحال فیلمبرداری یک فیلم بودم که با سناریو ای که دربالا توضیح دادم قرار گرفته بودم. ما یک گروه کوچک بودیم که درغروب آفتاب درحال فیلمبرداری بودیم. من بین انتخاب دوربین مناسب بین GH4 و Alexa دودل بودم تااینکه تصمیم گرفتم سکانس را با دوربین RED EPIC فیلمبرداری کنم. من حتی از خیر دوربین فوق پیشرفته ی BMCC خودم گذشتم و دوربین کوچیک و سبک Red Epic را برگزیدم.این دوربین در نور کم قابلیت چرخش سریع و سوئیچ کردن بین تمام اجزای لوکیشن را دارد و مهم ترین خصلت آن اینست که درانتهای کار تعداد فریم هایتان ثابت است.
    درانتهای روز نتیجه ای که گرفتیم شوکه کننده بود.یک دوربین نه چندان پیشرفته توانسته بود تصاویر 64فریم برثانیه بدون کم و زیاد شدن درجه ی روشنایی به ما عرضه کند و تجربه ای فراموش نشدنی بود.

    من یک روز بیکار بودم و دوباره به لوکیشن ذکر شده دربالا رفتم و با دوربین 1700دلاری خودم یعنی GH4 تصویر را عینا فیلمبرداری کردم و درکمال تعجب این دوربین نتوانست کیفیتی نظیر Red Epic برایم به ارمغان آورد. من قصد مقایسه ی GH4 و Red Epic‌را ندارم و میخواهم آن جمله ای که درابتدا گفتم را اثبات کنم که فیلمبردار حتی از خود دوربین هم مهم تراست.

    هرجه وسایل بیشتری درون جعبه ی ابزارتان باشد؛ میتوانید کمتر نگران داشتن یک دوربین قوی باشید.

    باینحال در بعضی مواقع که واقعا شرایط سخت است این دوربینهای پیشرفته و خوب هستند که شما را نجات میدهند و میتوانید درپایان روز ازینکه یک تصویر مناسب را ضبط کرده اید به خود افتخار کنید.


    علاقه مندان به مبحث فیلمبرداری میتوانند از این لینک دیدن کنند.
    تو ای عالم نمای لعنتی که خودت را عالم میدانی, بیا برو به جلد من و خودت را درآن تکان بده, خواهیم دید که چند مرده حلاجی...!

    مادر_ ماکسیم گورکی

  2. 24 کاربرِ زیر از anzalichi بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.