برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 11
  1. #1
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر



    سينماي نوآر در شكل ابتدايي‌اش بيش از هر چيز تحت تاثير رواج رمان‌هاي جنايي عامه‌پسند، سينماي اكسپرسيونيستي آلمان و جنگ جهاني دوم شكل گرفت. بزرگاني مثل ريموند چندلر و دشيل همت با آثار جنايي خود كه در اصطلاح "Boiled – Hard" خوانده مي‌شدند در شكل‌گيري روايت‌هاي اول شخص و شيوه‌ي داستان‌گويي نوآرها نقش داشتند. اكسپرسيونيسم آلمان هم از نقطه‌نظر بصري و سبك كارگرداني بر اين‌گونه فيلم‌ها تاثير گذاشت و جنگ‌جهاني دوم و تبعات ناخوشايند آن هم در بخشيدن لحني تلخ و مأيوسانه به نوآرها نقش كليدي بازي مي‌كرد. نوآرهاي اوليه فيلم‌هاي تيره و تاري بودند كه حس و حال پريأس و هراس زمانه‌ي خود را منعكس مي‌كردند و مولفه‌هاي معمولا ثابتي را هم به كار مي‌گرفتند؛ مولفه‌هايي مثل كارآگاهان منزوي و گوشه‌گير و زنان افسونگر و دل‌فريب كه در بستري شهري درگير ماجراهايي خانمان‌برانداز مي‌شدند و زندگي خود را براي رسيدن به اهداف خود به خطر مي‌انداختند. نقطه‌ي شروع نوآر را مي‌توان فيلم "Stranger on the Third Floor 1940 " يا "The Maltese Falcon 1941" دانست كه زمينه‌ساز ساخت فيلم‌هايي مانند "Double Indemnity 1944" و The Big Sleep 1946" در سال‌هاي بعد شدند.

    توليد فيلم‌هاي تيره‌ و تاره با مضمون مشابه در ابتدا يك واكنش ناخودآگاه به حس و حال زمانه از سوي فيلمسازان آمريكايي بود. اما در سال‌هاي بعد از جنگ كه اين فيلم‌ها به كشورهاي اروپايي هم راه پيدا كردند منتقدان فرانسوي متوجه شباهت‌هاي آنها شدند و عنوان نوآر را در موردشان به‌كار بردند. نوآرها در همان دهه‌ي 40 به كمال رسيدند و تا اواخر دهه‌ي 50 به حيات خود ادامه دادند اما به دلايلي مانند مهاجرت يا ممنوعيت كار نوآر سازان و قدر‌گرفتن ديگر ژانرهاي سينمايي به حاشيه رانده شدند!



    »» آيا در تمام فيلم‌هاي نوآر مردهاي عبوس و منزوي پرسه مي‌زنند؟

    اساسا نوآر مانند وسترن فيلمي مردانه است و با قرار دادن شخصيت‌هاي مرد خود در موقعيت‌هاي بحراني داستانش را پيش مي‌برد. به غير از استثنائاتي مانند "Mildred Pierce 1945" كه به دليل اقتضائات فيلمنامه‌ايي و البته به علت بازي مقتدرانه‌ي "جوآن كرافورد" در روايت مردانه‌ي نوآر جاي خود را به روايتي زنانه مي‌دهد، در ساير فيلم‌هاي نوآر مردان قطب اصلي شكل‌گيري درام هستند و بعضا از طريق روايت‌هاي اول‌شخص مخاطب را با دل‌مشغولي‌هاي زندگي و دغدغه‌هاي رواني خود آشنا مي‌كنند. گوشه‌گيري و انزوا، سرسختي و لجاجت، فرار از گذشته‌اي نامعلوم، مردم‌گريزي، فرار از تعهد زناشويي، كلبي‌مسلكي و بدبيني مفرط نسبت به لذت‌هاي زندگي بخشي از مهم‌ترين خصوصيات اين مردهاي غالبا ميانسال هستند كه از آنها آدم‌هاي عبوس و بداخم مي‌سازند.

    »» آيا در تمام فيلم‌هاي نوآر زنان اغواگر به‌چشم مي‌خورند؟

    آنچه در فيلم‌هاي نوآر اتفاق مي‌افتد معصوميت‌زدايي از شخصيت‌زنان، ارائه‌ي چهره‌اي واقعي‌تر و ملموس‌تر از آنها و باز‌تعريف جايگاهشان در فيلم‌هاي سينمايي است. قبل از ظهور فيلم‌هاي نوآر شمايل زنانه در سينماي هاليوود بيشتر حالتي قديس‌گونه و ستاره‌وار داشت والگويي از زن آرماني مطلوب جامعه و هاليوود را به تصوير مي‌كشيد اما در فيلم‌هاي نوآر زناني پا به ميدان گذاشتند كه فاقد شكنندگي زنانه‌ي اسلاف خود بودند و گه‌گاه مي‌توانستند در بي‌رحمي و شقاوت از مردان داستان پيشي بگيرند. طبيعتا همه‌ي اين زن‌ها اغواگر و فريبنده نبودند اما براي اكثر آنها عشق ابزاري براي تسخير روح و روان شخصيت مرد و وادار كردن وي به عملي كردن نقشه‌هاي شوم بود. اين زنان مانند "بريجيد اوشانسي" (مري‌آستور) در "The Maltese Falcon 1941" و البته "فيليس" (باربارا‌استنويك) در "Double Indemnity 1944" از علاقه‌ي مردهاي نااميد و بخت‌برگشته‌ي فيلم به خود سوءاستفاده مي‌كردند. البته در اين بين زنان سربه‌راه و معصومي هم وجود داشتند كه سعي مي‌كردند مرد داستان را به سمت خود بكشند و در نقش حامي و پشتيبان وي ظاهر شوند. "ولدا" (ماكس‌كوپر) در "Kiss Me Deadly 1955" يكي از همين زنان بود كه برخلاف "گابريل (گبي‌راجرز)" هنوز رگه‌هايي از معصوميت در وي به چشم مي‌خورد.



    »» آيا تمام فيلم‌هاي نوآر از پايان‌بندي تلخ استفاده مي‌كنند؟

    تلخي،سياهي و تباهي در درون‌مايه، لحن روايي و ساختار بصري اكثر فيلم‌هاي نوآر حرف اول را مي‌زند و بالطبع در لحظات پاياني اين آثار به اوج خود مي‌رسد. از اين نظر تعدادي از بهترين نوآرها از جمله "شاهين مالت،غرامت مضاعف،"In a Lonely Place 1950" و "Rififi 1955" به‌يادماندني‌ترين پايان‌هاي تلخ تاريخ سينما (!) در خود جاي داده‌اند و به همين دليل به تاثيرگذاري فزاينده‌اي دست يافته‌اند. البته اين ويژگي به دليل گستره‌ي وسيع فيلم نوآر الزاما در تمام فيلم‌هاي اين چنيني به همين صورت نمود نمي‌يابد و ممكن است جاي خود را به پايان‌هايي نامتعارف و گه‌گاه خوش بدهد. در همين راستا در تاريخ فيلم‌هاي نوآر مي‌توان به آثاري مانند: "Body and Soul 1947" هم برخورد كه مسير متفاوتي را طي مي‌كنند و در انتهاي داستان حسي خوشايند را به مخاطب منتقل مي‌كنند يا فيلمي مانند "Pickup on South Street 1953" كه در آن عاشق و معشوق داستان برخلاف اكثر عاشق و معشوق‌هاي نوآر حداقل براي مدتي موقت هم كه شده به هم مي‌رسند و از مهلكه جان سالم به‌در مي‌برند.

    »» آيا در تمام فيلم‌هاي نوآر در بستري شهري روايت مي‌شوند؟

    خيابان‌هاي خيس و باران خورده و كوچه‌هاي تنگ و مه‌گرفته نيويورك، لس‌آنجلس، لندن و حتي پاريس موقعيت‌هايي عالي براي فيلسمازان نوآر خلق مي‌كردند تا تشويش‌ها و دلهره‌هاي شخصيت‌هاي خود را در دل آنها به تصوير بكشند و با نورپردازي حداقلي (Low-Key) و نماپردازي اكسپرسيونيستي تاثير مضاعفي به آن تشويش‌ها بدهند. كارگردانان و فيلمبرداران فيلم‌هاي نوآر تاحد زيادي ترجيح دادند. علاوه بر استفاده از استوديوهاي مجهز كمپاني‌هاي هاليوودي از لوكيشن‌هاي واقعي و بسترهاي شهري هم غافل نشوند و سر و شكل رئاليستي‌تري به فيلم‌هاي خود ببخشند. ژول‌داسن از اين نظر يكي از فيلمسازان مهم نوآر محسوب مي‌شود چرا كه با سه فيلم "The Naked City 1948"، "Night and the City 1950" و "Rififi 1955" نوآرهاي شهري درخشاني در بستر نيويورك، لندن و پاريس ساخته است. در ميان فيلم‌هاي نوآر آثاري هم مانند "Out of the Past 1947" به چشم مي‌خورند كه تا حدودي در بستر روستايي روايت مي‌شوند اما اين بستر روستايي هم فاقد لطافت و زيبايي قابل انتظار است و با حس و حالي تيره و شوم به‌نمايش درمي‌آيد.


    »» منبع : ويژه‌نامه سينما تلويزيون همشهري‌ماه (24)، شماره‌ي 70 و 52

    »» پ.ن2 : برخی تاپیک‌های دوست و برادر: دگما 95 / موج نو / سینما جنگ / سینما عاشقانه /سینمای وسترن / سینمای ژاپن / سینمای وحشت


  2. #2
    Proletariat
    تاریخ عضویت
    Jun 2014
    محل سکونت
    ٌٌWinterfell
    ارسال ها
    58
    سپاس
    1,445
    از این کاربر 5,263 بار در 644 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    سبک مورد علاقه من!!!
    بهترین اثر در این سبک بنظرم فیلمSe7enاز استاد فینچر هستش
    In The Deep Dark Hills Of Eastern Kentucky
    That's The Place Where I Trace My Bloodline
    And It's There I Read On A Hillside Gravestone
    You Will Never Leave Harlan Alive

  3. 11 کاربرِ زیر از Matin VT بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  4. #3
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    نقل قول نوشته اصلی توسط mvt نمایش پست ها
    ک مورد علاقه من!!!
    بهترین اثر در این سبک بنظرم فیلمSe7enاز استاد فینچر هستش
    البته از بین فیلم های نسل جدید به نظرم "محرمانه لس انجلس" نمونه ی کامل از این جنس فیلم ها بود. یعنی قدم به قدم سعی کرده بود دوباره این "دنیای نوآر" رو زنده کنه.

  5. 13 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  6. #4
    Proletariat
    تاریخ عضویت
    Jun 2014
    محل سکونت
    ٌٌWinterfell
    ارسال ها
    58
    سپاس
    1,445
    از این کاربر 5,263 بار در 644 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    نقل قول نوشته اصلی توسط Irag نمایش پست ها
    البته از بین فیلم های نسل جدید به نظرم "محرمانه لس انجلس" نمونه ی کامل از این جنس فیلم ها بود. یعنی قدم به قدم سعی کرده بود دوباره این "دنیای نوآر" رو زنده کنه.
    دقیقا.با بازی فوق العاده درخشان راسل کرو و کوین اسپیسی
    In The Deep Dark Hills Of Eastern Kentucky
    That's The Place Where I Trace My Bloodline
    And It's There I Read On A Hillside Gravestone
    You Will Never Leave Harlan Alive

  7. 9 کاربرِ زیر از Matin VT بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  8. #5
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    205
    سپاس
    772
    از این کاربر 2,232 بار در 215 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    مطلب مفیدی بود. ممنون

    اگر میشد به سریال ها هم این ژانر رو نسبت داد، فکر میکنید کدوم سریال ها تو این دسته قرار میگرفتند؟
    به نظر خودم The Killing میتونست باشه.

  9. 7 کاربرِ زیر از MILANO بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  10. #6
    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    ارسال ها
    445
    سپاس
    3,724
    از این کاربر 5,077 بار در 527 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    بیشتر کارهای کارگردان مورد علاقه ام مایکل مان تو این ژانره و یکی از بهتریناش به نظرم از کارهای دهه 90 مخمصه است

  11. 6 کاربرِ زیر از sh2012 بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  12. #7
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    نقل قول نوشته اصلی توسط hmmilani نمایش پست ها
    اگر میشد به سریال ها هم این ژانر رو نسبت داد، فکر میکنید کدوم سریال ها تو این دسته قرار میگرفتند؟
    به نظر خودم The Killing میتونست باشه.
    اکثر قریب به اتفاق سریال های جنایی (پلیسی) که جزو لیست مشترک مخاطبین و منتقدین قرار می گیرن رو میشه به این قضیه نسبت داد.
    یعنی اگه دقت کنید توی اکثر این سریال ها بخصوص همین مورد آخری True Detective هم باز بیشتر این خصوصیات رو داشت.
    تا برسیم به مورد باشکوهی مثل Breaking Bad که به نظرم غیر نوآرترین و در عین حال شبیه ترین سریال به دنیای فیلم های نوآر بود. فقط کافیه جای جواب سوال های بالا سکانس های این سریال رو جانشین کنیم.

    پ.ن: من یه چیزی اضافه کنم مطلب بالا خیلی سعی کرده بود که از اصطلاح "ژانر" برای فیلم های "نوآر" استفاده کنه که من این جا سلیقه ایی برخورد کردم و این "ژانر" رو از کل مطلب حذف کردم.

  13. 10 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  14. #8
    Israel Hands
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    ارسال ها
    6,451
    سپاس
    26,401
    از این کاربر 85,413 بار در 9,064 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    فکر کنم دوستان سبک thriller که میشه هیجانی تقریبا با فیلم نوآر اشتباه گرفتن. تو پست اول کامل توضیح دادن که فیلم نوآر چه ویژگی هایی داره. و فیلم هفت فینچر و مظنون همیشگی و سریال قتل و کارگاهان حقیقی هیچ کدوم ذره ای به ژانر نوآر نزدیک نیستند.

    یه مدتی عشق فیلم های کلاسیک سینما بودم و فیلم های زیادی تو این بازه زمانی دیدم که نوآر هم کم بینش نداشت.
    یکی از نوآر های خوبی که دیدم مرد سوم کارول رید بود


  15. 11 کاربرِ زیر از Chandler Bing بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  16. #9
    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    ارسال ها
    560
    سپاس
    5,902
    از این کاربر 5,995 بار در 569 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    نقل قول نوشته اصلی توسط Chandler Bing نمایش پست ها
    فکر کنم دوستان سبک thriller که میشه هیجانی تقریبا با فیلم نوآر اشتباه گرفتن. تو پست اول کامل توضیح دادن که فیلم نوآر چه ویژگی هایی داره. و فیلم هفت فینچر و مظنون همیشگی و سریال قتل و کارگاهان حقیقی هیچ کدوم ذره ای به ژانر نوآر نزدیک نیستند.
    منم تا حدودی با اشکان موافق هستم فیلم نوار همونطور که ایرج در مقدمه گفت دارای خصوصیاتی هست که این فیلمها و سریالها از اون دور هستند یکی از فیلمهای نوار مورد علاقه ما سامورایی ژان پیر ملویل هست که به نطر من بهترین فیلم زندگی الن دلون بازیگر خوش چهره فرانسوی هست به هر حال این سبک فیلمسازی که فکر کنم خاستگاه خودش رو از اروپا شروع کرد از سبک فیمهای مورد علاقه من هست فضای تیره و تار با قهرمانهای به اخر خظ رسیده و حرکتهای انتهاری انتهایی از مواردی هست که هر فیلمبینی رو سر کیف میاورد

  17. 6 کاربرِ زیر از hadi2006mi بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


  18. #10
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ج.ا.ایران
    ارسال ها
    4,264
    سپاس
    34,739
    از این کاربر 57,668 بار در 4,671 پست سپاس گزاری شده

    پاسخ : فیلم نواَر Film noir | بحث و تبادل نظر

    نقل قول نوشته اصلی توسط Chandler Bing نمایش پست ها
    فکر کنم دوستان سبک thriller که میشه هیجانی تقریبا با فیلم نوآر اشتباه گرفتن. تو پست اول کامل توضیح دادن که فیلم نوآر چه ویژگی هایی داره. و فیلم هفت فینچر و مظنون همیشگی و سریال قتل و کارگاهان حقیقی هیچ کدوم ذره ای به ژانر نوآر نزدیک نیستند.
    چرا اتفاقا در ادامه همین مطلب یه گریزی هم تحت عنوان "نئونوآر" به فیلم های جدید هست که یه لیست طولانی از این جنس فیلم ها ردیف کرده از "هفت" تا "بلید رانر" و "شهر گناه" و "محله چینی ها" و ... البته یه سری مقاله هم هست که کلا اعتقادی به چنین اصطلاح و تعریفی ندارن که دیگه خیلی طولانی می شد و اگه خلاصه هم می کردم چندان دقیق نبود. از بین فیلم های ایرانی هم فیلم "گناهکاران" فرامرز قریبیان با بازی متفاوت "رامبد جوان" رو می پسندم. یه تلاش جدی و خوب بود.

  19. 4 کاربرِ زیر از Irag بخاطرِ این مطلب مفید سپاس گزاری کرده اند :


 

 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. New York Film Critics Circle 2012 | اسامی برندگان جوایز
    By prongz in forum اخبار روزسینمای جهان
    پاسخ ها: 3
    آخرين ارسال: 12-04-2012, 05:16 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.