برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و مشاهده ی آنها بایستی ابتدا ثبت نام کنید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    جمله مورد علاقه ندارد
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    بین یک مشت دزد
    ارسال ها
    1,293
    سپاس
    15,849
    از این کاربر 28,174 بار در 1,381 پست سپاس گزاری شده

    مقاله | پشت پرده های کثیف صنعت سریال



    صنعت سریال درسالهای اخیر تبدیل به یکی از قطب های اساسی "سینما" درسراسر جهان شده و تقریباً تمام کشورهای دنیا این صنعت را درخود رواج میدهند.درصدر این کشورها ایالات متحده است که با تعداد بیشماری از استودیوهای خرد و کوچک سالانه تعداد بیشماری سریال ریز و درشت تولید میکند و بطور وسیع در سراسر جهان آن را نشر میدهد.تماشای فیلم در سینما و دیدنِ سریالها تبدیل به بخشی از زندگیِ روزمره ی مردم دنیا شده است به طوریکه هرکس تقریباً دو یا سه سریال را روزانه دنبال میکند و از آن لذت میبرد ؛ ولی آیا تابحال به جای نگاه کردن به بخش مثبت سریالها به قطبِ منفی اش فکر کرده اید؟شما هیچ میدانیدکه در پس سریالهای تلویزیونی چه فسادهایی در جریان است؟ این مقاله ای که میخوانید دست نوشته های Gavin Polone است.ایشان تهیه کننده،استعدادیاب و کارگردان تلویزیونی است که دست به افشاسازی برخی معذلات پشتِ پرده ی تلویزیون میزند. مجله ی هالیوود ریپورتر این نوشته را در جدیدترین شماره ی خود در ستون مخصوص به میهمان ها ، به چاپ رسانده است.


    وقتی صحبت از تهیه کنندگی فیلم میشود من تمام تلاشم براین است که کیفیت و کارایی خودم را ارتقا بخشم.وقتی به من پیشنهاد تهیه کنندگی داده میشود از آن استقبال میکنم و سعی میکنم پروسه ی تولید را به سمتی که ارزان تر است سوق دهم ، برنامه ها طوری بچینم که به ساختِ‌فیلم آسیبی وارد نشود.بااینکه من درکار خودم متعهد و وظیفه شناس عمل میکنم در طی سالیان گذشته شاهد بیکار شدنِ دوستان همکارم بوده ام و خودم نیز از ارزش و اعتبارم در تهیه کنندگی کاسته شده است.همه ی ما اسیرِ اقدامات استودیوها و شبکه های اجتماعی شده ایم. هرس کردنِ شاخه های مرده باعث میشود درخت به رشد خودش ادامه دهد ولی نکته ی غیرقابل تحمل برای من اینست که مشاهده میکنم شرکتها و استودیوهای فیلمسازی که مارا به بودجه ی کم تشویق به ساخت فیلمهای بزرگ میکردند و کارکنان با وفا و متعهدی را استخدام میکردند ، تصمیم به تغییر ماهیت میدهند و با پول کمتر شروع به ساخت سریال های تلویزیونی میکنند و حق الزحمه ی تهیه کنندگی تلویزیون به ما میدهند. اگر دقیقاً بااین کلمه آشنایی ندارید خیلی کوتاه و مختصر شمارا آگاه میکنم. حق الزحمه ی تلویزیون پیش پرداخت و پس پرداختی است که بعد از عقد قرار داد ، استودیو به تهیه کننده میپردازد. استودیوهای استعداد یابی این پول را به پاس خدماتی که به استودیوی اصلی ارائه میکنند دریافت میکنند .

    هدف من از نوشتن این متن ترساندن آژانس های سریال سازی نیست.تقصیر آنها نیست بلکه این کوتاهی از جانب من است که به جایی میرسم که میبایست 5 بار خانه ام را برای فروش بگذارم تا به چیزی که حق من است دست یابم ولی بی نصیب میمانم.هیچکس حاضر نیست خانه ی من را بخرد ولی نزدیک به 100 درصد مطمئنم که پولی که از شبکه های کابلی و سریالهایشان به سمت استودیوهای سازنده روانه میشود ، بسته بندی میشوند و یک راست به استودیوهای استعدادیابی فرستاده میشوند.مثال خوبی ازین لابی بازیهای مخفیانه مربوط به پروژه ایست که به تازگی مجبور شدم حق تولیدش را به شخص دیگری بفروشم.

    یک روز با جمعی از کارگردانهای سریال ساز ، صبحانه میخوردیم و من ایده ای را برایشان مطرح کردم و آنها از آن استقبال کردند.به آنها گفتم که دوست دارم با نویسنده ای به خصوص همکاری کنم(نویسنده ای که حرفش را میزنم ازین گفتگوما بی خبر بود.).کارگردان هایی که کنار من نشسته بودند این نویسنده را نمیشناختند.من نمونه ی نوشته های نویسنده ی موردنظرم را به آنها نشان دادم و آنها از خواندنش لذت بردند.من و نویسنده بعداً مفصل دراین باره صحبت کردیم. کارگردان ها رسماً پذیرفتند که سریالی از روی نمایشنامه بسازند.فیلمنامه به استودیوی سازنده فروخته شد و نویسنده این معامله را با مدیربرنامه هایش درمیان گذاشت.مدیر برنامه های او با استودیو قرار داد بست و نویسنده ی قصه ی ما که شما اسمش را نمیدانید، ازین بابت بسیار راضی بود. همه چیز به خوبی پیش میرفت که استودیو درخواست پول برای استودیوهای زیرشاخه اش کرد. آنها پولشان را از من طلب میکردند.من به آنها گفتم که آن استودیو ها هیچ کار و مسئولیتی برای سریالی که ما آن را میسازیم انجام نداده اند و دلیلی برای پرداخت پول به آنها نمیبینم.نویسنده هم با من هم نظر بود.مدیر برنامه هایش به او گفتند که قرار داد را فسخ نکند.نویسنده موضوع را با وکیل خود درمیان گذاشت ولی وکیل نیز به اوپیشنهاد داد که قرار داد را فسخ نکند.
    من پاپیش گذاشتم و با هردوطرف صحبت کردم و به آنها گفتم یا شرایط مارا قبول کنید یا معامله فسخ میشود.شرایط من این بود که پول زور به استودیویی که کاری انجام نمیدهد نمیدهم؛ شرایط آنها این بود که خودشان رئیس استودیوهای مورد بحث بودند و میخواستند به واسطه ی پروژه ی ما ، برای استودیوهای دیگرشان پول تامین کنند. در انتها قرار داد فسخ شد و این وسط پول هنگفتی از جیب من که تهیه کننده بودم به سمتِ استودیوها و کارگردانهایی رفت که بدون انجام کار به آن دست یافته بودند.
    من که سالیان دراز دراین حرفه مشغول به کارم برایم سوال است که چرا استودیوهای بزرگ تلویزیون به این زیاده خواهی ها و اخاذی ها روی خوش نشان میدهند.شیوه ی قانونی ساخت یک سریال که در اصطلاح به آن "بسته بندی=Packaging" گفته میشود به اینصورت است که نویسنده ، بازیگران و کارگردان دورهم جمع میشوند و با استودیوی مورد نظر قرار دادکاری میبندند.این قرار داد میتواند توسط مدیر برنامه ها (Agent) و یا وکلای دو طرف صورت گیرد. استودیوی اصلی موظف است 3 درصد از بودجه ی ساخت پروژه را به زیرشاخه ای از خود که ساخت سریال را برعهده دارد بپردازد. این 3 درصد بعد از اتمام هر اپیزود 10 درصد بازدهی خواهند داشت. درنظر بگیرید اگر شبکه ای با پخش یک اپیزود 1 ساعته 30هزار دلار سود کند بخشی ازین 30 هزار دلار به جیب افرادی میرود که عملاً هیچ نقشی در ساخته شدن سریال نداشته اند.

    بعضی مواقع سودی که از یک اپیزود حاصل میشود قابل پاسخگویی به تمام عوامل پشت صحنه نیست.(توضیح: شبکه های کابلی ایالات متحده برای پخش برنامه از بینندگان خق اشتراک میگیرند.). آن عده از دلال هایی که این وسط سهمی به جیب میزنند هرگز از کم بودنِ پولشان گله و شکایتی ندارند.تهیه کنندگی در صنعت سریال سازی امروزه ی جهان مثل قمار کردن در یک کازینوی مجلل واقع در لاس وگاس میماند. اگر شما خیلی خوش شانس باشید که یک استودیو به شما پیشنهاد تهیه کنندگی بدهد ، سود میکنید ولی اگر خودتان شروع به جمع آوری تیم کنید مثل بلایی که برسر من آمد ، ضرر خواهید کرد.اگر میزان سود دهی یک سریال را 100میلیون دلار در نظر بگیریم 10 درصد آن (10میلیون دلار) میبایست به استودیو پرداخت شود. از 90 میلیون دلار باقیمانده 15 درصد حق کمیسیون نمایندگان استودیو است که بعبارتی 13.5 میلیون دلار خواهد بود.حالا از پولی که باقی میماند عده ای دلال و واسطه مسیرگردش پول هارا تغییر میدهند ولی مطمئنم مثالی که زدم شمارا تا حدودی گیج کرده ولی بدانید که اوضاع در پشت پرده ی ساخت یک سریال وخیم است.

    من بعنوان یک تهیه کننده همیشه جیبم را نگاه میکنم و بعد از آن به سراغ خرج کردن میروم. اگر بدانم اثری که میسازم درصورت داشتن پول کافی میتوانست لوکیشن بهتر، بازیگران بهتر ، موسیقی متن بهتر و ... داشته باشد، هرگز آن را نگاه نمیکنم چون افسوس میخورم پول خالصی که برای ساخت سریال به استودیو میدهم به جیب افرادی میرود که آنها نیز واسطه ی افراد دیگری هستند که ما آنهارا نمیشناسیم ولی مشکل اینجاست که اگر من بعنوان تهیه کننده پول مورد نظر استودیو را فراهم نکنم و آن استودیو نتواند افراد رده بالای خود را راضی کند اولین اتفاقی که می افتد اینست که یک یا دو سریال بدون درنظرگرفتن تعداد بیننده کنسل میشوند. این دلال ها و واسطه ها هستند که تصمیم میگیرند فلان فیلمنامه توسط ABC ساخته شود یا FOX واین درحالیست که اول به فکر سوددهی سریال هستند و جیب خودشان را بر بیننده ارجحیت میدهند.

    خلاصه و نتیجه گیری : برای ساخت هر اپیزود از سریال یک تیم سازنده نیاز است و یک استودیو که از آنها حمایت مالی کند.تیم سازنده اپیزود را میسازد و به میزان بینندگان خود سودی نصیبش میشود که این سود 100 درصد به استودیو تحویل داده میشود. استودیو 10 درصد پول را برای خودش برمیدارد. هراستودیویی توسط شرکت های رده ی بالاتری اداره میشوند.15 درصد سود به جیب آن افراد میروند که عملاً هیچ نقشی در ساخته شدن سریال نداشته اند. پولی که باقی میماند به تهیه کننده برگردانده میشود و او باید این پول را بین بازیگران،فیلمبردار،طراح صحنه وغیره تقسیم کند و باید خیلی خوش شانس باشد تا درانتها چیزی برای خودش باقی بماند.


    HollywoodReporter.com


 

 

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • قدرت گرفته از سیستم vBulletin نسخه ی 4.2.3
  • قالب اختصاصی انجمن TvWorld نسخه ی 1.0
  • طراحی و اجرای قالب : نوژن
  • تمام حقوق مطالب و محتوا برای تی وی وُرلد محفوظ می باشد
Powered by vBulletin® Version 4.2.1
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.